מחקרים 17.08.2016

האם גיל מבוגר, משקל נמוך ואי ספיקת כליות קלה מצדיקים הפחתת מינון אפיקסבן בפרפור עליות?

בניתוח משנה של המחקר אריסטוטל יעילות ובטיחות של אפיקסבן במינון מלא בפרפור עליות, ויתרונותיו על פני ורפרין, לא הושפעו מנוכחות של קריטריון בודד להפחתת מינון

במחקר אריסטוטל (ARISTOTLE) שבחן את יעילותו ובטיחותו של אפיקסבן (APIXABAN/ Eliquis/Pfizer) מול ורפרין התרופה ניתנה במינון מלא (5 מ"ג פעמיים ביום) לרב המכריע של המשתתפים. רק חולים בעלי שני קריטריונים המצדיקים הפחתת מינון (גיל 80 שנים ומעלה, משקל 60 ק"ג ומטה ואי ספיקת כליות - קראטינין גבוה מ 1.5 מ"ג/ד"ל) קיבלו מחצית מהמינון המלא של אפיקסבן (2.5 מ"ג פעמיים ביום). חוקרים מארה"ב ואירופה בדקו בניתוח משנה של המחקר האם טיפול במינון מלא בנוכחות קריטריון הפחתה בודד השפיע על הסיכון לשבץ, תסחיפים סיסטמיים או דימומים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA Cardiology.

מ 18,201 החולים שגויסו בשנת 2006 למחקר אריסטוטל ונותרו במעקב עד שנת 2011, 17,322 נכללו בניתוח הנוכחי. החוקרים אמדו את שיעורי ההארעות של שבץ ותסחיפים סיסטמיים בקרב חולים אלה תוך חישוב יחסי סיכון ורווחי סמך. ההערכה כללה הן את הסיכון המוחלט בזרוע הטיפול באפיקסבן והן הערכה השוואתית לעומת טיפול בורפרין. ניתוח היעילות בוצע על בסיס הכוונה לטפל וניתוח הבטיחות נסמך על הארעות דימומים משמעותיים בתקופת המחקר.

3,966 חולים בעוקבת הניתוח הנוכחי היו בעלי קריטריון אחד להפחתת מינון. הסיכון לשבץ ותסחיפים סיסטמיים בקרב חולים אלה היה גבוה יותר בהשוואה לחולים ללא קריטריוני הפחתה (13,356 חולים), יחס סיכון 1.47, 95% רווח בר סמך 1.20-1.81. וכך גם הסיכון לדימום משמעותי (יחס סיכון 1.89, 95% רווח בר סמך 1.62-2.20). היתרונות של אפיקסבן במינון 5 מ"ג פעמיים ביום על פני ורפרין במניעת שבץ ותסחיפים סיסטמיים לא הושפעו מהותית מנוכחות של קריטריון אחד להפחתת מינון) יחסי סיכון 0.94 ו 0.77 עם רווחי סמך חופפים, P לאינטראקציה = 0.36). גם יחסי הסיכון לדימום הציגו ערכים שקולים (0.68 בהשוואה לורפרין בקרב חולים עם קריטריון הפחתה אחד לעומת 0.72 בקרב חולים ללא גורמים המצדיקים הפחתת מינון, P לאינטראקציה 0.71). לא התגלו הבדלים בדפוסי הסיכון בניתוח של כל גורם הפחתה לחוד ולרוחב כל טווח הגילאים, רמות הקריאטינין וקצב פינוי הקריאטינין וכן משקל החולים בקבוצות שנותחו במחקר הנוכחי.

לסיכום, חולי פרפור עליות בני 80 ומעלה, בעלי משקל נמוך מ 60 ק"ג או אי ספיקת כליות קלה מצויים בסיכון מוגבר לשבץ, תסחיפים סיסטמיים ודימומים משמעותיים. כל עוד מדובר רק בגורם סיכון אחד מבין השלושה היתרונות של אפיקסבן במינון מלא על פני ורפרין, הן במניעה תסחיפית והן בהפחתת סיכוני דמם, עומדים בעינם. החוקרים מבקשים להדגיש כי אפיקסבן במינון 5 מ"ג פעמיים ביום הוא טיפול בטוח, יעיל והולם בקרב חולים מבוגרים, בעלי משקל נמוך או אי ספיקת כליות קלה.

מקור:

Apixaban 5 mg Twice Daily and Clinical Outcomes in Patients With Atrial Fibrillation and Advanced Age, Low Body Weight, or High Creatinine: A Secondary Analysis of a Randomized Clinical Trial.
Alexander JH, et al. JAMA Cardiol. 2016.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  NOACS,  אפיקסבן,  נוגדי ויטמין K,  ורפרין,  נוגדי קרישה פומיים,  פרפור עליות,  שבץ,  תסחיפים סיסטמיים,  אי ספיקת כליות,  התאמת מינון