מחקרים 22.08.2016

הקשר בין מחלות פה ולסת ובריאות השיניים למיגרנה

מחקר מבוקר מצביע על קשר דו כיווני בין בריאות דנטלית למיגרנה. כאבי שיניים ולסת מגרים התקפי מיגרנה ומאידך חולים הסובלים מכאב ראש מקפידים פחות על היגיינת הפה

האם קיים קשר בין בריאות השיניים ומחלות שכיחות של פה ולסת למיגרנה? כדי לענות על שאלה זו חוקרים מאוניברסיטת איזמיר בתורכיה ערכו ניסוי מבוקר ורב מרכזי שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת TURKISH JOURNAL OF MEDICAL SCIENCES.

לעבודה גויסו 2,001 חולים (בני 18 עד 60, גיל ממוצע 39.6 שנים, 64% נשים), כמחציתם סבלו מהתקפי מיגרנה נשנים (998 חולים). אבחון המיגרנה והערכת חומרתה נעשו על פי סולמות קליניים מתוקפים. במקביל החולים עברו הערכה של בריאות דנטלית שכללה תשאול אודות הרגלי היגיינת הפה, תלונות הקשורות למפרק הלסת (TMJ) וחריקת שיניים (ברוקסיזם), חרדה מטיפולי שיניים ותסמיני החזר ושטי ודיספפסיה.
אינדקס בריאות השיניים DMFT (אומדן המבוסס על ספירה של שיניים חסרות, שיניים עם עששת מתקדמת ושיניים עם סתימות) ואינדקס הרובד החיידקי על פני החניכיים gingival plaque index הוערכו על די רופאי שיניים מומחים בשיקום דנטלי (כל משתתף עבר בדיקה אחת לפחות וחלק נבדקו על ידי שני רופאים בלתי תלויים).

החוקרים גילו ששחיקה של שיניים הייתה שכיחה מאוד בקרב חולים שסבלו ממיגרנה (76%) ו 49% מהחולים הלינו על תסמינים אופיניים לתסמונת מפרק הלסת ו/או ברוקסיזם, זאת לעומת כ 30% מקרב משתתפי זרוע הביקורת (P<0.05). אינדקס ה DMFT ואינדקס הרובד החיידקי היו גבוהים יותר בקבוצת החולים שסבלו ממיגרנה (3.79 מול 2.71 ו 1.64 מול 1.23, בהתאמה, P<0.05 לשני הפערים). גם החזר ושטי GERD נקשר למיגרנה קשר מובהק, שכיחות המחלה בקרב חולים עם מיגרנה עמדה על 42% לעומת 18% בלבד בזרוע הביקורת (P<0.05)י. 64% מהחולים העידו כי במהלך התקפי מיגרנה הם נוטים להקפיד פחות על היגיינת השיניים ו 2% נמנעו מצחצוח שיניים כדי לא לגרות או להחמיר את כאבי הראש. לבסוף כ 42% מהחולים שסבלו ממיגרנה הודו כי הם חרדים מטיפולי שיניים ורופאי שיניים, אולם אחוז די דומה של משתתפי זרוע הביקורת דיווחו על חרדות דומות.

לסיכום, המחקר מצביע על קשר דו כיווני בין בריאות השיניים ומחלות פה ולסת לכאבי ראש מיגרנותיים. כאבי שיניים, ברוקסיזם ותסמונות מפרק הלסת מגרים התקפי צלחה ומאידך חולים הסובלים ממיגרנה נוטים להמנע מטיפולי שיניים ולהקפיד פחות על היגיינת הפה.

מקור:

Turk J Med Sci. 2016 Apr 19;46(3):712-8. doi: 10.3906/sag-1412-71.
Evaluation of the relationship between migraine disorder andoral comorbidities: multicenter randomized clinical trial.
Peşkersoy C1, Peker Ş2, Kaya A1, Ünalp A3, Gökay N4.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  מיגרנה,  בריאות השיניים,  תסמונת מפרק הלסת,  ברוקסיזם,  צלחה,  כאב ראש
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו