מחקרים 22.09.2016

רב גורמי הסיכון הקרדיווסקולריים אינם מנבאים את חומרת ההסתיידות הכלילית

ממטה אנליזה עולה כי סכרת ויתר לחץ דם מנבאים את מידת ההסתיידות של העורקים הכליליים, זאת בניגוד לגורמי סיכון כגון דיסליפידמיה, השמנה, עישון ורקע משפחתי איסכמי

human heart (אילוסטרציה: shutterstock)

דירוג מידת ההסתיידות של העורקים הכליליים coronary artery calcificationי(CAC) משמש זה כעשור להערכת ההתקדמות של טרשת עורקי הלב. חוקרים מאוניברסיטת אומאה (UMEA) בשבדיה ביקשו לבדוק באמצעות סקירת ספרות שיטתית ומטה אנליזה האם גורמי הסיכון האתרוסקלרוטיים המוכרים (גיל, מגדר, מוצא אתני, סכרת, דיסליפידמיה, יתר לחץ דם, השמנה, פעילות גופנית מועטה, ועוד) מנבאים את עצם הנוכחות של משקעי סידן בכלי הדם הכליליים או את חומרת ההסתיידות. תוצאות הסקירה פורסמו לאחרונה בכתב העת International Journal of Molecular Sciences.

לטובת המחקר נסקרו מאגרי מידע רפואיים מובילים ולוקטו עבודות שפורסמו באנגלית בשנים האחרונות ועסקו בשלושה גורמי סיכון לפחות בהקשר ל CAC מלבד גיל, מגדר ומוצא אתני. מחקרים בהם כל המשתתפים היו חולים במחלה משמעותית (אי ספיקת כליות לדוגמא) לא נכללו בסקירה הנוכחית.
בסקירה נכללו 10 עבודות עם מדגם מאוגם של 15,769 חולים ובמטה אנליזה 7 עבודות עם מדגם של 12,682 חולים. ניתוח התוצאות מלמד כי סכרת ויתר לחץ דם מנבאים הן את נוכחות ההסתיידויות הכליליות והן את מידת המעורבות של העורקים, גיל החולים זוהה כגורם מנבא המצאות של CAC אך לא את חומרת ההסתיידות. באופן די מפתיע מין זכר, דיסליפידמיה, סיפור משפחתי של מחלת לב איסכמית, השמנה ועישון לא נקשרו באופן מובהק לנוכחות CAC או מידת ההסתיידות של העורקים הכליליים.

החוקרים מסכמים כי סכרת ויתר לחץ דם עשויים לנבא הסתיידות של העורקים הכליליים, אולם גורמי סיכון מוכרים וכבדי משקל לטרשת העורקים כגון מאזן שומנים לקוי, השמנה, עישון וסיפור משפחתי של מחלה כלילית לא נקשרו באופן מובהק למשקעי הסידן בעורקי הלב.

מקור:

Int J Mol Sci. 2016 Sep 6;17(9). pii: E1481. doi: 10.3390/ijms17091481.
Diabetes and Hypertension Consistently Predict the Presence and Extent of Coronary Artery Calcification in Symptomatic Patients: A Systematic Review and Meta-Analysis.
Nicoll R1, Zhao Y2, Ibrahimi P3, Olivecrona G4, Henein M5.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  יתר לחץ דם,  עישון,  CAC,  הסתיידות עורקים כליליים,  טרשת עורקים,  סוכרת סוג 2
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו