מחלה וסקולרית מוחית בחולה הסוכרתי

האם טרום סוכרת מנבאת תוצאים שליליים במטופלים עם שבץ אסכמי המטופלים עם טרומבוליזה?

במחקר נמצא כי טרום סוכרת מעלה את הסיכוי להתדרדרות נוירולוגית מוקדמת ותמותה בתוך בית החולים במטופלים עם שבץ אסכמי חריף אשר מטופלים עם טרומבוליזה

טרום סוכרת הינה מצב ביניים בין מטבוליזם גלוקוז תקין לסוכרת. תוצאות ממחקרים שפורסמו לאחרונה רמזו כי טרום סוכרת קשורה בתוצאים שליליים לאחר שבץ אסכמי חד אך התוצאות של מחקרים אלו היו לא חד-משמעיות. במחקר שעתיד להתפרסם בכתב העת BMC Neurology נבחן האם טרום-סוכרת משפיעה על תוצאים קצרי וארוכי טווח ב-661 חולים עם שבץ אסכמי חריף אשר מטופלים עם טרומבוליזה.

החולים סווגו לקטגוריות הבאות: חולים עם המוגלובין מסוכרר של 5.7%-6.4% הוגדרו ככאלה עם טרום סוכרת, חולים עם ערכי המוגלובין  מסוכרר הגבוהים מ-6.5% הוגדרו ככאלה עם סוכרת וחולים עם המוגלובין מסוכרר הקטן מ-5.7% הוגדרו ככאלה עם מטבוליזם גלוקוז תקין. התוצאים המוקדמים שנבדקו כללו התדרדרות נוירולוגית מוקדמת (early neurological deterioration-END), תמותה בבית החולים, סטטוס תפקודי גרוע (mRS>2) לאחר 90 ימים ותוצאים ארוכי טווח כללו סטטוס תפקודי ירוד שנה לאחר השבץ.

מתוך כלל המשתתפים, 197 אובחנו עם טרום סוכרת, 210 עם סוכרת והשאר היו עם מטבוליזם גליקמי תקין. באנליזה רב-משתנית נמצא כי טרום סוכרת מנבאת END עם יחס סיכויים של 2.02 (רווח בר-סמך 95%: 1.12-3.62; p=0.02) ותמותה בבית חולים עם יחס סיכויים של 3.12 (1.06-9.09; p=0.04). לעומת זאת, סוכרת נמצא כמנבאת של סטטוס תפקודי ירוד שנה לאחר השבץ עם יחס סיכויים של 1.75 (1.09-2.78; p=0.02).

החוקרים מסכמים כי בשונה מסוכרת, טרום-סוכרת יכולה לנבא תוצאים שליליים קצרי טווח לאחר שבץ אסכמי חריף. יש צורך במחקרים נוספים על מנת להבין את המנגנונים באמצעותם טרום סוכרת מגבירה סיכון זה.

מקור: 

Kim, B. et al. (2020) BMC Neurology. DOI:10.21203/rs.3.rs-115467/v1

נושאים קשורים:  מחלה וסקולרית מוחית בחולה הסוכרתי,  שבץ,  טרומבוליזה,  טרום סוכרת
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו