סבילות לגלוקוז 22.04.2015

השעון הביולוגי שולט במטבוליזם של סוכר בגוף

במחקר קליני ב 14 אנשים בריאים נמצא כי השעון הביולוגי הפנימי ולא השעון ההתנהגותי של אכילה ושינה, הוא הגורם המרכזי השולט במטבוליזם של סוכר בגוף, כולל סבילות לגלוקוז.

ידוע כי הסבילות לגלוקוז יורדת משעות הבוקר לשעות הערב וכי אנשים העובדים במשמרות לילה הם בסיכון גבוה יותר לחלות בסכרת מסוג II, ולהיות במשקל עודף. אולם, רמת ההשפעה הישירה של השעון הביולוגי (circadian clock) על סבילות לגלוקוז לעומת ההשפעה של המעגלים ההתנהגותיים של שינה/עירות ואכילה/צום, אינה ברורה. במחקר חדש שפורסם בכתב העת Proceedings of the national academy of sciences בדקו חוקרים מבית החולים בריגהם, מאוניברסיטת הארוארד, מאוניברסיטת פנסילבניה ומאוניברסיטת הבריאות והמדע באורגון את השפעת הפיכת הימים ללילות על הסבילות לגלוקוז.

ארבעה עשר מתנדבים בריאים שהו במשך 8 ימים במעבדה בתנאים של משמרת יום טיפוסית- ארוחת בוקר ב8:00, ארוחת ערב ב20:00 ושינה בלילה. מספר שבועות לאחר מכן, אותם מתנדבים שהו במעבדה, בתנאים הפוכים: ארוחת בוקר ב20:00, עירות כל הלילה וארוחת ערב ב 08:00.

החוקרים מצאו כי רמת הגלוקוז בדם הייתה גבוהה ב17% לאחר ארוחה שנאכלה בערב (20:00), לעומת ארוחה זהה שנאכלה בבוקר (08:00), ללא קשר ללוח-זמני השינה והעירות של הנבדק. מכאן ניתן להסיק כי ישנה השפעה ישירה של השעון הביולוגי הפנימי על הסבילות לגלוקוז, שאינה תלויה בהשפעה מתווכת של התנהגות שינה/עירות או אכילה/צום. בנוסף, ההתרחקות מהתכתיבים של השעון הביולוגי, כלומר הפיכת הימים ללילות, העלתה בממוצע את רמת הסוכר בדם ב6%, כלומר הורידה את רמת הסבילות לגלוקוז.

נראה שהירידה בסבילות לגלוקוז הנצפית באופן רגיל בשעות הערב, תלוייה בירידה בפעילות תאי β של הטחול המתבטאת ברמה נמוכה יותר (27%) של "אינסולין מוקדם". לעומתה, הירידה בסבילות לגלוקוז הנצפית בעת ההתרחקות מהתכתיבים של השעון הביולוגי, כפי הנראה נגרמת בשל ירידה ברגישות לאינסולין, המתבטאת ברמה גבוהה של גלוקוז בדם למרות עלייה של 14% ברמת ה"אינסולין המאוחר" (שאינה מלווה בשינוי ברמת האינסולין המוקדם).

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי לשעון הביולוגי השפעה ישירה על סבילות לגלוקוז, שאינה תלויה במעגלים התנהגותיים של אכילה ושינה. החוקרים מצביעים על חשיבותו של מידע זה לטיפול בסיכונים לסכרת בקרב אנשים העובדים במשמרות לילה.

מקור:

Morris CJ, Yang JN, Garcia JI, Myers S, Bozzi I, Wang W, Buxton OM, Shea SA, Scheer FA. Endogenous circadian system and circadian misalignment impact glucose tolerance via separate mechanisms in humans. Proc Natl Acad Sci U S A. 2015 Apr 13. pii: 201418955. [Epub ahead of print]

http://www.pnas.org/content/early/2015/04/09/1418955112.abstract

ערכה: ד"ר שירי דיסקין

נושאים קשורים:  סבילות לגלוקוז,  עבודת משמרות,  מטבוליזם של סוכר,  עבודת לילה,  מחקרים,  סוכרת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו