מחקרים 11.05.2015

יעילות ארוכת טווח של החיסון נגד דלקת כבד מסוג E

ניסוי ארוך טווח מצא, כי החיסון לדלקת כבד מסוג E גרם לייצור נוגדנים נגד הווירוס וסיפק הגנה לתקופה של עד 4.5 שנים

נגיף התוקף את הכבד (צילום: אילוסטרציה)

וירוס הכבד מסוג E הוא הגורם המוביל בגרימת דלקת כבד אקוטית. יעילותו ארוכת הטווח של החיסון לווירוס עדיין לא נקבעה.

במחקר ראשוני לבדיקת יעילות החיסון, הקצו החוקרים באופן אקראי מבוגרים בריאים בגילאי 16 עד 65 לקבלת שלושה מינונים של חיסון לווירוס הכבד מסוג E (קבוצת החיסון – 56,302 משתתפים) או של חיסון וירוס הכבד מסוג B (קבוצת ביקורת – 56,302 משתתפים).

בקרב המשתתפים בהם הוערכה היכולת להשרות תגובה חיסונית, 87% ממי שקיבלו את 3 המינונים נשארו עם נוגדנים לנגיף לתקופה של לפחות 4.5 שנים

החיסונים ניתנו למשתתפים בזמן 0, לאחר חודש ולאחר שישה חודשים, ובוצע מעקב אחר המשתתפים במשך 19 חודשים. לאורך כל המחקר, החיסון אותו קיבלו המשתתפים נותר בסמיות כפולה, ובמעקב נבדקו הערכת יעילות החיסון, היכולת להשרות תגובה חיסונית (immunogenicity) ובטיחות החיסון, בפרק זמן של עד 4.5 שנים.

במהלך 4.5 השנים בהם בוצע המחקר, 60 מקרים של דלקת נגיפית מסוג E זוהו: 7 מקרים היו מהקבוצה שקיבלה את החיסון (0.3 מקרים ל-10,000 שנות אדם) ו-53 מקרים מקבוצת הביקורת (2.1 מקרים ל-10,000 שנות אדם), שמייצגות יעילות חיסון של 86.8% (רווח סמך 95%: 94-74) בביצוע אנליזה מותאמת של הכוונה-לטפל.

בקרב המשתתפים בהם הוערכה היכולת להשרות תגובה חיסונית, ושהיו שליליים לנוגדנים בבדיקת הבסיס, 87% מאלו שקיבלו את שלושה המינונים של החיסון לווירוס הכבד מסוג E נשארו עם נוגדנים לנגיף לתקופה של לפחות 4.5 שנים. כמו כן, 9% מהמשתתפים מקבוצת הביקורת פיתחו נוגדנים לווירוס הכבד מסוג E. השיעור של אירועים שליליים היה דומה בשתי הקבוצות.

מסקנת החוקרים היא, כי התחסנות עם החיסון לדלקת כבד מסוג E גרמה לייצור נוגדנים נגד וירוס הכבד מסוג E וסיפקה הגנה נגד הווירוס לתקופה של עד 4.5 שנים.

מקור:
Zhang, J., Zhang, X., Huang, S., Wu, T., Hu, Y., Wang, Z., et al. (2015). Long-term efficacy of a hepatitis E vaccine. N Engl J Med, 372(10), 914-922.

נושאים קשורים:  מחקרים,  חיסון,  כבד,  חיסון לדלקת כבד מסוג E,  היכולת להשרות תגובה חיסונית,  חיסון לדלקת כבד מסוג B,  יעילות החיסון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו