סוכרת 15.06.2015

עמידות לאינסולין באונה הרקתית מהווה גורם חיזוי להידרדרות מליקוי קוגניטיבי מתון לאלצהיימר

במחקר דימות מוחי נמצא קשר בין עמידות לאינסולין, חילוף חומרים מוגבר באונה הרקתית והידרדרות מליקוי קוגניטיבי מתון למחלת אלצהיימר

אלצהיימר (אילוסטרציה)
שינויים קוגניטיביים (אילוסטרציה)

מחלת האלצהיימר מאופיינת בירידה הדרגתית בשיעור חילוף-החומרים הנצפה בדימות טומוגרפיה של פליטת פוזיטרונים (PET) עם
(F-fluorodeoxyglucose (18) (FDG-PET. עמידות לאינסולין באיזורים ההיקפיים של המוח מעלה את הסיכון למחלת האלצהיימר. עדיין לא נעשו מחקרים לבדיקת הקשר בין חילוף החומרים הנצפה ב FDG ועמידות לאינסולין באנשים עם ליקוי קוגניטיבי מתון (,mild cognitive impairment MCI) וכן במעבר בין MCI למחלת האלצהיימר. במחקר חדש שנערך במכון הלאומי לחקר ההזדקנות ובאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארה"ב, נבדק קשר זה. המחקר פורסם בכתב העת Diabetes.

החוקרים בדקו נתוני דימות של 280 משתתפי מחקר. מתוכם, 26 היו נורמליים מבחינה קוגניטיבית (cognitively normal (CN,
194 היו MCI (מתוכם 39 עם MCI שהתקדם ו 148 עם MCI שנשאר יציב עד שנתיים לאחר תחילת הניסוי) ו 60 חולי אלצהיימר. הנתונים נאספו מתוך מסד הנתונים של היוזמה לדימות נוירולוגי של אלצהיימר (Alzheimer's Disease Neuroimaging Initiative).
חילוף חומרים ממוצע, כפי שנצפה ב FDG נבדק עבור איזורי מוח רגישים לאלצהיימר, כולל קליפת המוח הקודקודית הרוחבית, והעורפית התיכונה (lateral parietal and posteromedial cortices), האונה הרקתית (medial temporal lobe), ההיפוקמפוס וקליפת המוח הקדם חזיתית הגחונית (ventral prefrontal cortices). כמו כן, כביקורת, נבדק חילוף החומרים בבליטה הבתר-מרכזית (postcentral gyrus) ובמוח הגדול (cerebrum).
מודל הערכת הומאוסטזיס של עמידות לאינסולין (The homeostasis model assessment of IR ,HOMA-IR) שימש לקביעת רמת העמידות לאינסולין.

עבור חולי אלצהיימר, ציון גבוה במדד העמידות לאינסולין, ניבא חילוף חומרים נמוך בכל איזורי המוח הרגישים לאלצהיימר שנבדקו.
עבור חולים עם ליקוי קוגניטיבי מתון מידרדר, ציון גבוה במדד העמידות לאינסולין ניבא חילוף חומרים גבוה באונה הרקתית ובהיפוקמפוס. לא נמצא קשר עבור חלקי המוח שנבדקו כביקורת.

לסיכום קובעים החוקרים כי עמידות גבוהה לאינסולין ניבאה פעילות יתר של חילוף חומרים באנשים עם ליקוי קוגניטיבי מתון מידרדר וחילוף חומרים ירוד בחולי אלצהיימר באיזורי המוח הרקתיים. מחקרי אורך עתידיים נדרשים על מנת לבדוק את החשיבות הפתו-פיזיולוגית של המעבר מחילוף חומרים גבוה לחילוף חומרים נמוך באונה הרקתית בתהליך ההידרדרות מליקוי קוגניטיבי מתון לאלצהיימר.

מקור:

Insulin resistance predicts medial temporal hypermetabolism in mild cognitive impairment conversion to Alzheimer disease.
Willette AA, Modanlo N, Kapogiannis D; Alzheimer’s Disease Neuroimaging Initiative.
Diabetes. 2015 Jun;64(6):1933-40. doi: 10.2337/db14-1507. Epub 2015 Jan 9.

לינק:

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/64/6/1933.abstract

ערכה: דר' שירי דיסקין

נושאים קשורים:  סוכרת,  עמידות לאינסולין,  אלצהיימר,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו