סוכרת סוג 2 25.06.2015

ניתוח מעקף קיבה משפר את השליטה בסכרת אולם מלווה בתופעות לוואי ובחוסרים תזונתיים

בתום מעקב של שנתיים נמצא כי ניתוח מעקף קיבה משולב עם טיפול רפואי אינטנסיבי וניהול אורחות חיים משפר את השליטה בסכרת מסוג II פי 5 יותר מאשר ללא ניתוח

אשה הסובלת מסוכרת סוג 2 (צילום: אילוסטרציה)
סוכרת במבוגרים (צילום: אילוסטרציה)

טיפולים קונבנציונאליים לעיתים קרובות אינם מספיקים לשליטה בסכרת מסוג II. במחקר קליני גדול ובינלאומי נבדקה השפעתה של הוספת ניתוח מעקף קיבה (Roux-en-Y gastric bypass) לטיפולים רפואיים אינטנסיביים וניהול אורחות חיים על היעילות של שליטה בסכרת מסוג II באנשים עם השמנת יתר חולנית. תוצאות השנתיים הראשונות מתוך חמש השנים המתוכננות למחקר פורסמו בכתב העת Lancet Diabetes and Endocrinology.

למחקר גויסו 120 חולים בגילאים 30-67 שנים, עם 8% לפחות של המוגלובין מסוכרר, מדד מסת גוף (BMI) בין 30 ל39.9 ק"ג למ"ר, סכרת מסוג II לפחות 6 חודשים. החולים שובצו באופן אקראי לקבל טיפול רפואי אינטנסיבי וניהול אורחות חיים (60 איש) או טיפול רפואי אינטנסיבי וניהול אורחות חיים יחד עם ניתוח מעקף קיבה (60 איש).
נתוניו של כל חולה חשופים בפני הצוות המטפל בו, אולם צוותים שונים לא היו חשופים לנתונים של חולים שאינם בטיפולם הישיר והנתונים המשולבים מכלל מרכזי הניסוי לא נחשפו עד תום תקופת מעקב של שנתיים.
תרופות ליתר סוכר בדם (היפרגליקמיה), יתר לחץ דם, ודיסליפידמיה נרשמו על פי הפרוטוקול.
התוצאה המרכזית הייתה תוצאה מורכבת של מתחת ל 7% HbA1c, כולסטרול LDL פחות מ 2.59 מילימול לליטר, ולחץ דם סיסטולי פחות מ 139 מ"מ כספית בתום 12 חודשים.
הניתוח הסטטיסטי בוצע על אוכלוסיית הכוונה לטפל עם השלמות מרובות עבור נתונים חסרים.

אדם אחד בקבוצת הביקורת נפטר במהלך הניסוי מסרטן הלבלב, כך שבניתוח הסטטיסטי נכללו 119 חולים. שיעור ההצלחה ביעד המורכב של הניסוי היה גבוה פי 5.1 בקבוצה המנותחת (43%) מאשר בקבוצת הביקורת (14%), יחס סיכויים 5.1, (רווח סמך של 95% 2 עד 12.6, P=0.0004), בעיקר דרך השליטה במדדים הגליקמיים (HbA1c<7%, 75% בקבוצה המנותחת לעומת 24% בקבוצת הביקורת, P=0.0001).
46 תופעות לוואי חמורות דווחו בקבוצה המנותחת בהשוואה ל25 בקבוצת הביקורת, (בעיקר זיהומים). מודל סטטיסטי בינומי שלילי, מותאם למרכז המחקר, לא העלה מובהקות סטטיסטית עבור ההבדל בין שיעור ההיארעות של תופעות לוואי חמורות בקבוצה המנותחת לבין זה של קבוצת הביקורת (יחס סיכויים 1.67, רווח סמך 0.98 עד 2.87, P=0.06).
בקבוצה המנותחת נרשמו יותר נפילות חמורות המלוות בשברים ויותר חוסרים תזונתיים (ברזל, אלבומין, סידן וויטמין D) מאשר בקבוצת הביקורת, למרות שבפרוטוקול נכללה הוראה לספק תוספים.

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי הוספת ניתוח מעקף קיבה לטיפול רפואי אינטנסיבי וניהול אורחות חיים משפר את השליטה בסכרת מסוג II פי 5 יותר מאשר טיפול רפואי וניהול אורחות חיים בלבד, אולם מלווה בתופעות לוואי ובחוסרים תזונתיים. החוקרים מציינים כי מחקרים גדולים יותר על פני תקופות ארוכות יותר נדרשים על מנת להעריך בדיוק את מאזן התועלות והסיכונים של ניתוחים אלה לניהול סכרת סוג II.

מקור:

Roux-en-Y gastric bypass for diabetes (the Diabetes Surgery Study): 2-year outcomes of a 5-year, randomised, controlled trial.
Ikramuddin S, Billington CJ, Lee WJ, Bantle JP, Thomas AJ, Connett JE, Leslie DB, Inabnet WB 3rd, Jeffery RW, Chong K, Chuang LM, Sarr MG, Jensen MD, Vella A, Ahmed L, Belani K, Schone JL, Olofson AE, Bainbridge HA, Laqua PS, Wang Q, Korner J.
Lancet Diabetes Endocrinol. 2015 Jun;3(6):413-22. doi: 10.1016/S2213-8587(15)00089-3. Epub 2015 May 12.

לינק:

http://www.thelancet.com/journals/landia/issue/current

ערכה: דר' שירי דיסקין

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  השמנת יתר חולנית,  ניתוחים בריאטריים,  מעקף קיבה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו