מחקרים 01.09.2015

טיפול בסטטינים בחולי דלקת מפרקים שיגרונית (RA) מפחית תמותה

מחקר עוקבה רחב היקף מצביע על הפחתה מובהקת בתמותה ומספק ראיות נוספות ליתרון של טיפול בסטטינים בחולי דלקת מפרקים שיגרונית

מספר עבודות מהשנים האחרונות הצביעו על יתרונותיהם של סטטינים בהפחתת סיכוני תמותה כללית ותחלואה קרדיווסקולרית בקרב חולי דלקת מפרקים שיגרונית. זאת הודות, קרוב לודאי, לסגולות נוגדות הדלקת של תכשירים אלה לצד פעילותם הישירה – שיפור פרופיל ליפידי והפחתת סיכוני טרשת עורקים. חוקרים מארה"ב וקנדה ערכו עבודה נוספת ורחבת היקף בכדי לאמוד את הקשר במחקר מבוסס אוכלוסיה. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Annals of Rheumatic Diseases.

במחקר עוקבה שהסתמך על רשם חולי RA באנגליה נכללו מטופלים בני עשרים ומעלה שאובחנו כלוקים בדלקת מפרקים שיגרונית ונטלו תרופה אחת או יותר מקבוצת התרופות המשפיעות על מהלך המחלה - DMARD.
2,943 ממשתפי המחקר החלו ליטול סטטינים במהלך המעקב בשל התוויות שגרתיות לטיפול (דוגמת היפרליפידמיה) לעומת 2,943 משתתפי קבוצת הביקורת התואמים בנתוניהם הבסיסיים שלא נטלו סטטינים חרף התוויות דומות לקבוצה הראשונה. מטופלים שנטלו סטטינים לפני או בתחילת המעקב לא נכללו במחקר. בהשוואה בין זרוע הטיפול לזרוע הביקורת הניתוח הסטטיסטי לקח בחשבון אפשרות של הפסקת טיפול, שינוי התוויה ועוד משתנים מתערבים רבים.

במהלך המעקב (משך חציוני 4.51 שנים) נפטרו 432 מטופלים בקבוצת הסטטינים, שיעור הארעות 32.6 מקרי תמותה ל 1,000 שנות מטופל. בקבוצת הביקורת ארעו 513 מקרי מוות, שיעור הארעות 40.6/1000 שנות מטופל. נתוני הבסיס היו הומוגניים ומאוזנים בקרב נחקרי שתי הקבוצות. התחלה של טיפול בסטטינים נקשרה לסיכון נמוך ב 21% לתמותה כללית (יחס סיכון 0.79, 95% רווח בר סמך 0.68-0.91). הגדרה של דלקת מפרקים שיגרונית על סמך קוד האבחנה בלבד (ללא טיפול ב DMARDS כתנאי הכללה) שינה את יחס הסיכון במעט ל 0.81 (95% רווח בר סמך 0.74-0.90).

החוקרים מסכמים כי גם במחקר זה כמו במספר עבודות קודמות טיפול בסטטינים נקשר לירידה משמעותית בתמותה כללית בקרב חולי דלקת מפרקים שיגרונות.

מקור:

Statin use and mortality in rheumatoid arthritis: a general population-based cohort study Sara R Schoenfeld1, Leo Lu1,2, Sharan K Rai3, John D Seeger4, Yuqing Zhang2, Hyon K Choi1,2 , Ann Rheum Dis doi:10.1136/annrheumdis-2015-207714

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סטטינים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו