מחקרים 22.10.2015

פחות ניקוטין – פחות סיגריות?

במחקר קליני מבוקר עישון סיגריות דלות ניקוטין נקשר להפחתה של כשליש בנטל העישון היומי וכן לנטיה מודגשת לגמילה מלאה

63% מהלא-מעשנים בישראל חשופים לעישון פסיבי (אילוסטרציה)
עישון (צילום: אילוסטרציה)

ריכוז הניקוטין בסיגריות עולה לאחרונה לכותרות כמשתנה הנדרש בויסות בדומה לכמות הסוכר או השומן במוצרי מזון מסחריים. חלק מהמומחים משערים כי להפחתה של ריכוז הניקוטין בסיגריות תתכן השפעה על התלות בניקוטין וכפועל יוצא על שיעורי הגמילה מעישון, מנגד עולה החשש כי הפחתת ריכוז הניקוטין תוביל לפיצוי התנהגותי דוגמת עישון כמות גדולה יותר של סיגריות או נטילת שאיפות עמוקות יותר. על רקע הדברים מנהל המזון והתרופות האמריקאי מימן מחקר במטרה לבדוק את ההשפעה של הפחתת ריכוז הניקוטין בסיגריות על הרגלי העישון במדגם מבוקר. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת NEJM.

מחקר אקראי, מבוקר וכפול סמיות בקבוצות מקבילות נערך בין יוני 2013 ליולי 2014 ב 10 מרכזים רפואיים. בעבודה נכללו משתתפים בני 18 ומעלה שעישנו חמש או יותר סיגריות ביום ולא הראו עניין בהפסקת עישון בעת גיוסם למחקר. הנחקרים הוקצו אקראית לעשן את הסיגריות אותן היו רגילים לעשן או אחד מששת הסוגים של סיגריות עם ריכוז ניקוטין מדוד שסופקו למשתתפים ללא תמורה. ריכוז הניקוטין בסיגריות המחקריות נע בין 15.8 מ"ג  לגרם טבק (ריכוז אופייני בסיגריות מסחריות) לבין 0.4 מ"ג/גרם. תוצאת המחקר הראשית הייתה מספר הסיגריות שעישנו המשתתפים ביממה במהלך השבוע השישי של המחקר.

840 משתתפים גוייסו למחקר מתוכם 780 השלימו את ששת שבועות המחקר. בשבוע השישי למחקר, המספר הממוצע של סיגריות שעישנו משתתפים אשר קיבלו את הסיגריות דלות הניקוטין היה נמוך משמעותית ממספר הסיגריות שעישנו משתתפים שקיבלו את הסיגריות בעלות ריכוז הניקוטין הגבוה. מעשני סיגריות עם ריכוז ניקוטין של 2.4, 1.3 ו 0.4 מ"ג לגרם טבק עישנו 16.5, 16.3 ו 14.9 סיגריות ביממה בממוצע, בהתאמה. לעומתם מעשני סיגריות מסחריות או סיגריות עם ריכוז ניקוטין של 15.8 מ"ג/גרם טבק, עישנו 22.2 ו 21.3 סיגריות ליום בממוצע, בהתאמה, P<0.001. משתתפים שעישנו סיגריות עם ריכוז ניקוטין של 5.2 מ"ג/גרם עישנו כ 20.8 סיגריות ליום בממוצע מה שלא נבדל משמעותית מהרגלי העישון בקרב משתתפי הביקורת.
סיגריות דלות ניקוטין הפחיתו הן את החשיפה והן את התלות בניקוטין, מגמה שתורגמה לכמיהה מוחלשת לעישון, ובמקביל הריכוז הנמוך של ניקוטין לא גרם למעשנים ליטול שאיפות עמוקות יותר ולא העלה את רמת חד תחמוצת הפחמן הננשפת, כלומר לא נצפתה התנהגות מפצה של המעשנים על אף דלות הניקוטין בסיגריות. תופעות חריגות היו מינוריות ודומות בקרב כל המשתתפים. 35% מהנחקרים שעישנו את הסיגריות עם ריכוז הניקוטין הנמוך ביותר הביעו רצון להגמל לעומת 17% בלבד בקבוצת הביקורת.

לסיכום – החוקרים הצליחו להראות כי סיגריות דלות ניקוטין עשויות להפחית את נטל העישון היומי במעשנים כבדים. המחקר מומן על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי וככל הנראה ישמש בסיס לגיבוש המלצות בנוגע לריכוזי הניקוטין המומלצים בסיגריות מסחריות.

מקור:

Randomized Trial of Reduced-Nicotine Standards for Cigarettes Eric C. Donny, Ph.D., Rachel L. Denlinger, B.S
N Engl J Med 2015; 373:1340-1349 October 1, 2015 DOI: 10.1056/NEJMsa1502403

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סיגריות,  עישון,  ניקוטין
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו