מחקרים 02.11.2015

טיפול גנטי בלפטין גורם לירידה משמעותית במשקל בבעלי חיים

הזרקה של וקטור המקודד לגן ללפטין לאזור ההיפותלמוס בחולדות הביאה לירידה מובהקת ויציבה במשקלן מבלי לפגוע במבנה ומסת העצם

השמנה היא ללא ספק אחד הגורמים המשפיעים ביותר על בריאות האוכלוסיה, המגיפה חוצה ארצות, מגדרים וקבוצות גיל. השיטות השמרניות לטיפול בהשמנה כגון דיאטה, פעילות גופנית ואף טיפולים תרופתיים ומשלימים נושאות פירות צנועים במקרה הטוב שלרב אינם נשמרים לאורך זמן. בתוך כך לפטין, הורמון הפועל על אזורי השובע בהיפותלמוס והגרעין הקשתי ואחראי על מאזן האנרגיה וויסות תהליכים מטבוליים הקשורים להשמנה, נמצא במרכזם של מחקרים רבים המבקשים להשפיע על פעילותו. חוקרים אמריקאים בדקו בניסוי בחולדות האם טיפול גנטי שבמהלכו וקטור המקודד ללפטין מוזרק לאזור ההיפותלמוס של חולדות יביא לשינוי בר קיימא במשקלן והאם טיפול זה יהיה כרוך בתופעות לוואי מטבוליות. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת JOURNAL OF ENDOCRINOLOGY.

במהלך הניסוי לחולדות (נקבות) בנות 9 חודשים, בעלות מערכת גרם בוגרת, הושתלה קנולה המובילה אל החדר השלישי במח בסמיכות להיפותלמוס, דרכה הוזרק לשבע חולדות וקטור של גן המקודד ללפטין המוצמד לנגיף אדנו מעוקר (rAAV-Leptin), לעשר חולדות ביקורת הוזרק וקטור הנושא גן המקודד לחלבון פלוארוסנטי אינרטי (rAAV-GFP), החולדות הומתו ונותחו כעבור 18 שבועות. שבע חולדות נוספות נותחו בתחילת המחקר מבלי שטופלו על מנת לשמש ביקורת בסיס לשתי הקבוצות.

חולדות שטופלו בוקטור של לפטין (rAAV-Leptin) השילו 4 (+-2) ק"ג בעוד חולדות שטופלו בתרכיב ביקורת (rAAV-GFP) עלו במשקל ב 14 ק"ג (+-2) במהלך תקופת המחקר. בסיום המחקר חולדות שטופלו בלפטין שקלו ב 17% פחות מחולדות הביקורת, משקל רקמת השומן הבטנית בחולדות אלה היה נמוך ב 80% מחולדות הביקורת, רמת הלפטין בדם הייתה נמוכה ב 77% ורמת ה IGF1 נמוכה ב 34%. לא נצפו הבדלים משמעותיים בין קבוצת הלפטין לקבוצת הביקורת בסמנים של שחלוף עצם או בחלק היחסי של רקמת העצם הספוגית, עם זאת פרקציית העצם הספוגית הייתה נמוכה יותר במטפיזות ואפיפיות רחיקניות וכן בחוליות המותניות בקרב חולדות לאחר הטיפול בוקטור ביקורת rAAV-GFP (בנות 13.5 חודשים) לעומת חולדות ששימשו כביקורת בסיס (לא טופלו כלל ונותחו בתחילת המחקר בעודן בנות 9 חודשים).

לסיכום – חולדות שטופלו בוקטור המקודד לגן הלפטין איבדו ממשקלן ושמרו על משקל נמוך משמעותית מחולדות שטופלו בוקטור אינרטי ומחולדות שלא טופלו כלל. כל זאת תוך השפעה מינימלית על מסה, צפיפות ומבנה רקמת העצם או על סמני שחלוף עצם מוכרים. מטבע הדברים הדרך מכאן ועד ההשלכות הקליניות על בני אדם ארוכה, אך המחקר מדגיש פעם נוספת את תפקידו המרכזי של לפטין בויסות המשקל.

מקור:

Hypothalamic leptin gene therapy reduces body weight without accelerating age-related bone loss Russell T Turneraff-1, Michael Dubeaff-2,  Adam J Branscumaff-3, J Endocrinol October 20, 2015 JOE-15-0280

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  השמנה,  לפטין,  גרלין,  דלדול עצם,  אוסטאופניה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו