מחקרים 17.11.2015

טיפול פומי בברזל - כל יום או כל יומיים?

מחקר שבחן את רמות ההפסידין והברזל החופשי לאחר נטילת ברזל בתדירויות ומינונים שונים מצא כי נטילה של 60 מ"ג ברזל אחת ליומיים משיגה תוצאות דומות לנטילה יומית

iron (צילום: shutterstock)

הפסידין הוא חלבון כבדי האחראי על ספיגה במעי וחילוף החומרים של ברזל. נטילה של תוספי ברזל מעלה את רמת ההפסידין בדם אך משתנים פיזיולוגיים רבים כגון מידת העליה, משך הזמן בו הפסידין נותר גבוה, התלות של רמת החלבון במינון הברזל וההשפעה על ספיגת ברזל לא נבדקו בבני אדם באופן מספק. אחת ההשערות היא שעליה חדה ברמת ההפסידין לאחר נטילת ברזל גורמת לדיכוי הספיגה במעי באופן זמני ובכך מפחיתה את יעילות המנות העוקבות של ברזל. במחקר קליני המבוסס על מדידת רמות הפסידין וברזל, חוקרים משוויץ, הולנד וארה"ב ביקשו למצוא את התדירות והמינון האופטימליים של תוספי ברזל פומיים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב עת BLOOD.

למחקר מקרה ביקורת גויסו 54 נשים צעירות, ללא אנמיה ברקע אך עם רמת פריטין נמוכה מ 20µg/L. החוקרים ערכו שלושה ניסוים, בראשון (ניסוי 1) כדורים של ברזל במינון 40, 60, 80, 160 ו 240 מ"ג שהכילו ברזל סולפט מסומן ניתנו יומיום ל 25 משתתפות בשעה 8 בבוקר לאחר צום לילי. במקביל 16 נשים נוספות נטלו את אותם הכדורים אך מדי יומיים (ניסוי 2). בניסוי השלישי 13 נשים קיבלו שלושה כדורים של ברזל במינון 60 מ"ג במהלך 24 שעות (שניים בבוקר ואחד בצהריים).

ניתוח התוצאות מגלה כי בניסוים 1 ו- 2 רמת ההפסידין עלתה פי 2.7 לערך 24 שעות לאחר נטילת ברזל במינון 60 מ"ג ויותר (P<0.01) ובמקביל אחוז הספיגה של ברזל ביום העוקב ירד ב 35 עד 45% (P<0.01). העלאת מינון הברזל גרמה לירידה נוספת באחוז ספיגה (P<0.001), אולם הספיגה הכוללת של ברזל עלתה במונחים כמותיים מוחלטים (P<0.001). הכפלה פי שישה במינון הברזל מ 40 ל 240 מ"ג תורגמה לעליה של פי שלושה בלבד בכמות הברזל הנספג (6.7-18.1 מ"ג). בניסוי 3 נטילה של שלוש מנות ברזל לא הביאה לספיגת ברזל טובה משמעותית מנטילת שתי מנות ברזל (בבוקר בלבד ללא מנת הצהריים).

לסיכום, מסקנת החוקרים היא כי המינון האופטימלי של ברזל נע בין 60-80 מ"ג במנה יומית בודדת, מינון נמוך יותר איננו מספק וגבוה יותר איננו נספג בחלקו הגדול. במקביל עקומת העליה של הפסידין תומכת במתן ברזל מדי יומיים לעומת הטיפול היומי הנהוג כיום. במילים אחרות המשטר המומלץ העולה מהמחקר הוא 60-80 מ"ג של ברזל סולפט אחת ליומים. למותר לציין שתדירות נמוכה יותר של טיפול בברזל פומי עשויה לשפר הענות ולהפחית את תופעות הלוואי של תוספי ברזל.

מקור:

Oral iron supplements increase hepcidin and decrease iron absorption from daily or twice-daily doses in iron-depleted young women
Diego Moretti, Jeroen S. Goede, Christophe Zeder, MarkusJiskra, Vaiya Chatzinakou, Harold Tjalsma, Alida Melse-Boonstra, Gary Brittenham, Dorine W. Swinkels, Michael B.Zimmermann
Blood Oct 2015, 126 (17) 1981-1989; DOI: 10.1182/blood-2015-05-642223

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ברזל,  הפסידין,  אנמיה,  חוסר ברזל,  פריטין
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
17.11.2015, 20:55

1. זהו מחקר עם מספר נבדקות קטן למדי (והרבה זרועות-מחקר).
2. סיכוי סביר שאם היו מוסיפים זרוע מחקר של מזון עשיר ב-Heme היו מוצאים יתרון עצום בספיגת ברזל.
3. מעניין כיצד הושפעה רמת FERRITIN , שהיא משמעותית ושימושית בבירור מצב מאגרי הברזל.