מחקרים 22.12.2015

עוני - גורם סיכון כבד משקל

במחקר בריטי שיעור ההשמנה בקרב ילדים בני 5 בחמישון התחתון הגיע לכ 7%, ערך כפול מזה של ילדי החמישון העליון, הפער מעמיק עם הגיל וקשור להרגלי חיים ותזונה

obesity in children (צילום: shutterstock)

בניגוד לדימוי ההיסטורי של הילד העני ככחוש ורזה במציאות של ימינו ילדים עניים נוטים לסבול דווקא מעודף משקל, השמנה ותחלואה מטבולית. יחסי הגומלין בין עוני להשמנה נחקרו לא אחת אך מעט עבודות התייחסו למגמת הקשר במהלך הילדות, אפיון מגמה זו עשוי לסמן נקודות התערבות מיטביות במהלך הילדות ולסייע בביתוק מעגל הקסמים בין עוני להשמנה. חוקרים מאוניברסיטת לונדון ערכו מחקר מבוסס אוכלוסיה במטרה לבדוק עד כמה מצבן הכלכלי של המשפחות ברבדים שונים של החברה משליך על משקלם ובריאותם של ילדי הגן ובית הספר. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The European Journal of Public Health.

נתונים אודות יותר מ 20,000 ילדים יחידים מעוקבת המחקר Millennium Cohort Study ,UK נאספו לטובת העבודה הנוכחית. נקודות המעקב במחקר המילניום היו בגיל 9 חודשים, 3, 5 ו 7 שנים וכן נערך מעקב מסכם בגיל 11. במחקר הנוכחי נכללו נתוניהם של 11,965 ילדים בני 5, 9,384 מהילדים הללו נותרו במעקב גם בגיל 11 ובכך השלימו את המחקר. עודף משקל והשמנה הוגדרו על פי International Obesity Taskforce על סמך ערכי הסף של אינדקס מסת הגוף (BMI). שיעור עודף המשקל הממוצע בקרב ילדים בני 5 היה 15% ובקרב בני 11 - 20%, בהגדרת ההשמנה עמדו 5% מילדים בני 5 ו 6% מילדים בני 11. החוקרים התייחסו לאי השוויון הכלכלי על בסיס חלוקה לחמישוני הכנסה, הניתוח נעשה תוך תקנון לגורמי סיכון להשמנה – אורח חיי האם (השמנה, עישון, עישון בזמן הריון) ואורח חיי הילד – פעילות גופנית, נטיה לאורח חיים יושבני והרגלי תזונה.

הניתוח הלא מתוקנן גילה השפעה ניכרת של רמת ההכנסה על הסיכון להשמנה של ילדים הן בגיל 5 והן בגיל 11. בגיל 5 הסיכון היחסי להשמנה של ילדים בחמישון התחתון היה כפול מהסיכון של ילדים בחמישון העליון (6.6% לעומת 3.5%, סיכון יחסי 2, 95% רווח בר סמך 1.4-2.8), בגיל 11 הפער התרחב אף יותר עם סיכון יחסי משולש בהשוואה בין חמישוני הקיצון (7.9% לעומת 2.9%, סיכון יחסי 3, 2-4.5). הסיכון לעודף משקל בגיל 11 הציג דפוס סיכונים דומה. פעילות גופנית ותזונה היו בין הגורמים החשובים המסבירים את פערי הסיכונים. ההבדלים בסיכוני ההשמנה כתלות במצב הכלכלי של המשפחה הועמקו בגיל 11 לעומת גיל 5 ומכלול גורמי סיכון זהה תרם לעליה או ירידה בסיכון על פני קבוצות המשקל השונות.

החוקרים מסכמים כי קיים קשר ברור בין עוני להשמנה בילדות, קשר ההולך ומתעצם עם הגיל ומעמיק את הפערים בין ילדים משכבות סוציו-אקונומיות שונות. הפערים קשורים להרגלי חיים ובעיקר סל התזונה של משפחות מעוטות יכולת המורכב ממזונות עתירי שומן ופחמימות. החוקרים ממליצים על חשיבה מערכתית והתערבות מוקדמות המכוונת בעיקר לשינוי תפיסות הבריאות בקרב אוכלוסיות דלות האמצעים.

מקור:

Why are poorer children at higher risk of obesity and overweight? A UK cohort study
Alice Goisis, Amanda Sacker, Yvonne Kelly
The European Journal of Public Health Dec 2015, DOI: 10.1093/eurpub/ckv219

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  השמנה,  עודף משקל,  מצב סוציואקונומי,  עוני
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו