מחקרים 19.01.2016

פחד מקפיא דם: שינויים ברמות קרישה לאחר חשיפה לסרט אימה

מחקר משעשע של צוות חוקרים הולנדי בדק את השינויים ברמות גורמי הקרישה של מתנדבים בריאים לאחר צפייה בסרט אימה, התוצאות מפתיעות

קריש דם (איור אילוסטרציה)
קריש דם (איור אילוסטרציה)

משחר ההיסטוריה ידוע כי פחד גורם לדם לקפוא בעורקים כעת חוקרים מהולנד החליטו לבדוק את הבסיס הביולוגי של התופעה. בדיקות דם לרמות של גורמי קרישה שונים ניטלו ממתנדבים בריאים לאחר שצפו בסרט אימה מבעית ולאחר צפיה בסרט חינוכי, התוצאות פורסמו בגליון חג המולד של כתב העת BMJ.

לצורך המחקר אולם הכנסים המרכזי של המחלקה האפידמיולוגית באוניברסיטת ליידן Leiden הוסב לאולם קולנוע. 24 מתנדבים בריאים בני 30 ופחות גויסו מקרב סטודנטים ועובדי המרכז הרפואי, 14 מהם צפו בסרט אימה ולאחריו בסרט חינוכי שאינו מעורר בהלה מיוחדת ו 10 צפו באותם הסרטים אך בסדר הפוך. שני הסרטים הוקרנו במרווח של שבוע באותה השעה ביום וארכו 90 דקות כל אחד.
ממצא המחקר הראשי הוגדר כרמה של גורמי קרישה - פקטור 8, DDIMER, קומפלקס תרומבין -אנטיתרומבין ורכיבי פרותרומבין 1 ו 2. תוצאות המשנה כללו את מידת האימה של הנחקרים בצפיה בכל סרט שנאמדה באמצעות סולם פחד חזותי.
כל המשתתפים השלימו את המחקר. סרט האימה נחווה כמפחיד יותר מהסרט החינוכי (פער ממוצע בסולם החזותי 5.4 נקודות, 95% רווח בר סמך 4.7-6.1). ההבדל ברמת פקטור 8 לפני ואחרי הצפיה בסרט אימה היה גבוה משמעותית בהשוואה להבדל לפני ואחרי צפיה בסרט החינוכי (פער הבדלים ממוצע  95% ;11.1 IU/dLרווח בר סמך 1.2-21.0). לא נרשמה השפעה ברת מובהקות סטטיסטית של צפיה בכל אחד מסוגי הסרטים על רמות גורמי קרישה נוספים.

לסיכום, החוקרים הצליחו להראות כי בניגוד לסרטים חינוכיים סרטי אימה אכן מעלים את הרמה של פקטור 8, במדגם הנוכחי התופעה ההמטולוגית לא הובילה לנטיה מוחשית לקרישיות יתר. החוקרים כבר מתכננים מחקרי המשך רב מרכזיים.

מקור:

Nemeth Banne, Scheres Luuk J J, Lijfering Willem M, Rosendaal Frits R. Bloodcurdling movies and measures of coagulation: Fear Factor crossover trial BMJ 2015;

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  קרישיות,  חרדה,  גוף ונפש
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו

יש כאן הגיון ביולוגי. פחד קשור בסכנה, סכנה מתקשרת לפציעה ואפשרות לדימום, הגוף מתכונן לעצירתו.