מחקרים 04.02.2016

סיגריות אלקטרוניות פוגעות בסיכוי הגמילה מעישון

סקירה שיטתית מגלה כי מוצרי עישון אלקטרוניים לא תורמים לגמילה מעישון טבק, נהפוך הוא, הסיכוי להפסקת עישון פוחת ב 28% ואינו תלוי ברצונם של המעשנים להגמל

סיגריות אלקטרוניות הפכו לפופולריות ביותר בשנים האחרונות. מעשנים רבים משתמשים בחפיץ במקומות בהם העישון אסור שעה שאחרים מנסים לרתום את הטכנולוגיה לטובת גמילה מעישון. חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ביקשו לבחון בסקירה שיטתית ומטה אנליזה האם ההנחה כי עישון אלקטרוני מסייע להגמל מעישון טבק מבוססת ראיות או שמא מדובר בלא יותר ממשאלת לבם של המעשנים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The Lancet Respiratory Medicine.

לטובת המחקר נסרקו מאגרי מידע רפואי מובילים בין אפריל 2015 ליוני אותה השנה. החוקרים אספו נתונים אודות מיקום המחקרים, אוכלוסיות המחקר ומבנה מתודולוגי, הגדרות ושכיחות השימוש בסיגריות אלקטרוניות, קבוצות ביקורת במחקרים השוואתיים, עישון סיגריות טבק, מידת ההתמכרות לניקוטין, הגדרות של גמילה מעישון והסיכויים להפסקת עישון, וכן משתנים מתערבים נוספים. נקודת הסיום הראשית הייתה הפסקת עישון. הסיכויים לגמילה מעישון טבק בקרב מעשנים שהשתמשו בסיגריות אלקטרוניות הוערך מול סיכויי הפסקת העישון של מעשני טבק בלבד. הניתוח הסטטיסטי בוצע באמצעות מטה אנליזה של תוצאים אקראיים תוך שימוש בכלים מתוקפים להערכת הטיות.

בסקירה השיטתית נכללו 38 עבודות (מ 577 מחקרים רלוונטיים) מתוכם 20 מחקרים מבוקרים (15 מחקרי עוקבה, שלושה מחקרי חתך ושני ניסויים קליניים) נכללו במטה אנליזה. מניתוח התוצאות עולה כי הסיכויים לגמילה מעישון של משתמשי הסיגריות האלקטרוניות היו נמוכים ב 28% מסיכויי הגמילה של מעשני טבק בלבד (יחס סיכויים 0.72, 95% רווח בר סמך 0.57-0.91). הקשר בין השימוש בסיגריות אלקטרוניות לבין גמילה מעישון לא הושפע מהותית מרצונם של המשתמשים להגמל מעישון, יחס סיכויים 0.63 לעומת 0.86, P=0.94). גם משתנים אחרים (מתודולוגיה, אוכלוסיה, אימות ביוכימי של גמילה, הגדרה של שימוש בסיגריה אלקטרונית על פי תדירות, סוג וכו', ועוד) לא שינו את עוצמת הקשר.

החוקרים מסכמים כי בניגוד להנחות המוקדמות של גופי מחקר מרכזיים וביניהם גם ארגון הבריאות העולמי, שימוש בסיגריות אלקטרוניות מפחית דווקא את סיכויי הגמילה מעישון. הסקירה מצטרפת לעבודות נוספות שמצביעות על נזקים ריאתיים, אונקולוגיים ומטבוליים של העישון האלקטרוני.

מקור:

E-cigarettes and smoking cessation in real-world and clinical settings: a systematic review and meta-analysis
Kalkhoran, Sara et al. The Lancet Respiratory Medicine , Volume 4 , Issue 2 , 116 - 128

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  עישון,  גמילה מעישון,  טבק,  סיגריה אלקטרונית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
07.02.2016, 02:10