מחקרים 06.03.2016

האם שעון קיץ מעלה את הסיכון לשבץ?

מחקר פינלנדי מצביע על עליה בשכיחות ארועים מוחיים ביומיים הראשונים לאחר מעבר לשעון קיץ או חזרה לשעון חורף, הסיכון בקרב חולי סרטן וקשישים עולה ביותר מ 20%

מחקרים רבים לאורך השנים האחרונות מצביעים על קשר בין הפרעות שינה לתחלואה גופנית. כך למשל שיבוש במחזור הצירקדיאני, ה"שעון הביולוגי", נקשר לסיכון מוגבר לשבץ איסכמי, התקפי לב, דכאון ואובדנות. בכדי להעמיק בסוגיה חוקרים מפינלנד החליטו לבדוק האם מעבר לשעון קיץ או חורף, כלומר שיבוש יזום במחזור הצירקדיאני של כלל האוכלוסיה, גורם לעליה מורגשת בשכיחות ארועים מוחיים איסכמיים. תוצאות המחקר יוצגו במפגש השנתי של האקדמיה לנוירולוגיה של ארה"ב בונקובר, קנדה, באפריל הקרוב.

לטובת העבודה החוקרים אספו נתונים אודות שיעורי ההארעות של שבץ בפינלנד במהלך 10 שנים. נערכה השוואה בין שיעורי ההארעות של שבץ בקרב 3,033 חולים אשר אושפזו במהלך השבוע הראשון לאחר מעבר לשעון קיץ או חורף ובין שיעורי השבץ בקרב 11,801 חולים שאושפזו שבועיים לפני או אחרי הזזת המחוגים.
החוקרים גילו כי שיעור ההארעות של שבץ איסכמי היה גבוה ב 8% ביומיים הראשונים להחלפת השעון, לאחר יומיים הסיכון שב לערכו הבסיסי.
עוד מצאו החוקרים כי הסיכון של חולי סרטן ללקות בשבץ בתקופה הסמוכה למעבר השעון היה גבוה ב 25% לעומת כל פרק זמן אחר. הסיכון של בני 65 ומעלה היה גבוה ב 20% בהשוואה לתקופות אחרות. יחד עם זאת שיעורי התמותה באשפוז בעקבות שבץ לא הושפעו מהשינוי בזמן.

החוקרים מסכמים כי התוצאות מחייבות בדיקה מעמיקה הרבה יותר של הקשר המרתק. מעניין לציין, כקוריוז, שבקזחסטן שעון הקיץ בוטל בשל השפעה שלילית על בריאות האוכלוסיה. השיבוש במחזור הצירקדיאני הוא הסבר אפשרי לתופעה אך סביר להניח שיועלו עוד מנגנונים פתופיזיולוגיים רבים נוספים כגון טעויות בטיפול התרופתי, תוספת של שעה לשעות הלילה בהן שכיחות ארועי לב ומח גבוהה יותר ועוד.

מקור:

Does Daylight Saving Time Increase Risk of Stroke?
Released: 22-Feb-2016 8:05 AM EST
Embargo expired: 29-Feb-2016 4:00 PM EST
Source Newsroom: American Academy of Neurology (AAN)
http://www.newswise.com/articles/does-daylight-saving-time-increase-risk-of-stroke

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  שבץ,  ארוע מוחי איסכמי,  שעון קיץ,  שעון חורף
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו