מחקרים 08.03.2016

תכניות החיסונים הלאומיות ותמותת ילדים במאה ה-20 - סקירה היסטורית

צוות חוקרים הולנדי בחן את ההשפעה של תכניות החיסונים על תמותת ילדים לאורך המאה ה-20, מחלות רבות מוגרו לחלוטין וחייהם של כ 9,000 ילדים ניצלו בזכות החיסונים

ילד מקבל חיסון (אילוסטרציה)
ילד מקבל חיסון (אילוסטרציה)

שיעורי תמותה של ילדים פחתו דרמטית במאה העשרים. חלק ניכר מהירידה נהוג לזקוף לתוכניות החיסונים הלאומיות שהצליחו להביא למיגור כמעט מוחלט של מחלות רבות כגון דיפתריה, טטנוס, חצבת, חזרת, אדמת, אבעבועות שחורות ועוד. צוות חוקרים מהמחלקה לבקרת מחלות זיהומיות במכון הלאומי לבריאות הציבור והסביבה בבילטהובן, הולנד, ביקש לאמוד במדויק ובמונחים כמותיים את מידת ההשפעה של תכניות החיסונים על תמותת ילדים במדינתם במאה ה 20. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The Lancet Infectious Diseases.

לטובת המחקר נסקרו מאגרי מידע של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של הולנד ונאספו נתוני תמותה, לפי גיל וגורם המוות, של ילדים אשר נולדו בין השנים 1903 ל 1992. במקביל החוקרים שאבו נתונים ממאגרי המידע של רשמים רפואיים לאומיים בנוגע לכיסוי החיסוני מתחילת הישום של תכניות החיסון הלאומיות בהולנד.
אומדן הירידה בתמותה בזכות ההתחסנות הוגדר כצמצום ממוצע בתוחלת החיים אשר נגזר משנות החיים שנגזלו עד לגיל 20 בכל עוקבת לידה. מסקירת גליונות רפואיים בעידן שקדם לתכניות החיסונים הרחבות החוקרים הסיקו כי מחלות זיהומיות ברות מניעה היו בעלות משקל יחסי קבוע בגרימת מוות בקרב ילדים – משקלה של קרמת (דיפתריה) עמד על 1.4%, שעלת תרמה 3.8% לתמותת ילדים וטטנוס (פלצת) הייתה אחראית ל 0.1% ממקרי המוות. כבר בתחילת ישומן הרחב של תכניות ההתחסנות הלאומיות התרומה של המחלות המוזכרות כמעט נמחקה, מגמה דומה אפיינה מחלות כמו חזרת, אדמת ושיתוק ילדים הנגרם על ידי זיהום בנגיף הפוליו. חצבת גרמה למקרים בודדים של תמותה גם בעידן הטרום חיסוני כך שההשפעה של החיסון הייתה צנועה מכדי הסקת מסקנות כמותיות.
החוקרים מעריכים כי תכניות החיסונים לאורך המאה ה 20 מנעו אובדן של 148 אלף שנות חיים עד גיל 20 בקרב ילדים שנולדו לפני שנת 1992 בהולנד (95% טווח תחזית 110,000-201,000). המספר משקף מניעה של כ 9,000 (6,000-12,000) מקרי מוות בזכות תכניות החיסונים הלאומיות.

המחקר נותן תצוגה מספרית מרשימה להנחת היסוד העומדת בבסיס תכניות החיסונים הלאומיות בגיל הילדות - חיסונים מונעים מחלות ותמותת ילדים. במבט ראשון מדובר בקביעה מובנת מאליה, כמעט אקסיומתית, אך לאור ההתנגדות הגוברת לחיסונים בקרב חוגים וקבוצות גדולות באוכלוסיה חשוב לתת ליתרונות ההתחסנות תוקף כמותי משכנע.

מקור:

Effect of vaccination programmes on mortality burden among children and young adults in the Netherlands during the 20th century: a historical analysis van Wijhe, Maarten et al. The Lancet Infectious Diseases

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  חיסונים,  סקירה היסטורית,  תמותה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו