מחקרים 19.05.2016

קרינה סלולרית משפיעה על מבנה ותפקוד של טסיות הדם

חוקרים מאוניברסיטת ורונה הצליחו להדגים השפעה ממשית של קרינה סלולרית על מבנה ותפקוד של טסיות בדגימות מעבדה, נפח הטסיות עולה וכושר האיגור של התאים יורד

blood tubes (אילוסטרציה: shutterstock)

96% מהתושבים הבוגרים במדינת ישראל משתמשים בטלפון נייד. לצד הנוחות הברורה עלו שאלות רבות אודות הסכנות הטמונות בקרינה הנפלטת מהמכשירים. על רקע הדברים חוקרים מאוניברסיטת ורונה בצפון איטליה ערכו מחקר מעבדתי בו בדקו את ההשפעה קצרת המועד של קרינה סלולרית על תפקוד טסיות אין ויטרו. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Blood Transfusion.

לטובת המחקר ניטלו שתי דגימות דם עוקבות מ 16 עובדי מעבדה בריאים. מבחנת פלסטיק עם הדגימה הראשונה הונחה במרחק של סנטימטר אחד ממכשיר סלולרי שקיבל שיחת טלפון אשר ארכה 30 דקות ובמהלכה פלט קרינה בתדר 900 MHZ. מבחנה עם הדגימה השניה הושמה במקום מבודד מקרינת רדיו למשך אותו פרק הזמן. בתום הניסוי נבדקו ספירת הטסיות בשתי הדגימות, נפח הטסיות הממוצע וכן תפקוד הטסיות באמצעות הערכה (platelet function analyser-100 (PFA-100.
תוצאות הניסוי מגלות כי חשיפה של דגימות הדם לקרינה הנפלטת ממכשיר סלולרי רגיל במשך 30 דקות גורמת לעיכוב ניכר של איגור מושרה קולגן-אפינפרין של הטסיות (עליה חציונית בת 10%) וכן לעליה מוחשית בנפח הממוצע של הטסיות (עליה חציונית בת 5%), מנגד איגור מתווך קולגן-אדנוזין דיפוספט וספירת הטסיות נותרו ללא שינוי בעקבות החשיפה לקרינה סלולרית.

לסיכום, החוקרים הצליחו להדגים השפעה ממשית של קרינה סלולרית על מבנה ותפקוד של טסיות. מדובר בדגימות מעבדה כך שלא ניתן לומר בשלב זה האם הקרינה משפיעה על הטסיות או תאי הדם האחרים בעודם זורמים בעורקי בני האדם, מאידך הקשר מחייב התייחסות למקורות של קרינה סלולרית במהלך שינוע ושמירה של בדיקות דם ומוצרי הדם.

מקור:

Blood Transfus. 2016 May 6:1-5. doi: 10.2450/2016.0327-15. [Epub ahead of print]
Acute effects of 30 minutes of exposure to a smartphone call on in vitro platelet function.
Lippi G1, Danese E1, Brocco G1, Gelati M1, Salvagno GL1, Montagnana M1.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  נפח הטסיות,  טרומבוציטים,  איגור טסיות,  קרינה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
21.05.2016, 12:50

מדהים, אינני מבין מספיק במשמעויות הבדיקה שנעשתה אך מובן כי יש שינוי/פגיעה כלשהי במערכת הדם.
חשוב לי לדעת עד כמה הדבר מדעי ומובהק!