מחקרים 22.05.2016

צריכה יומית של שוקולד מורידה את רמות האינסולין בדם

מעבודה של חוקרים מלוקסמבורג עולה תמונה מעודדת במיוחד, שוקולד תורם להפחתת התנגודת לאינסולין ומוריד את רמות האינסולין ואנזימי הכבד בקרב אנשים בריאים

Young Happy Woman Checking Glucose Level (אילוסטרציה: shutterstock)

במאה ה 16 כאשר הובא לראשונה לאירופה, הרבה לפני שהפך לממתק הנפוץ בעולם, משקה שוקולד מר וסמיך נמכר בבתי מרקחת כתרופה להרגעת המעי והנפש. כעת חוקרים מלוקסמבורג מציעים להחזיר עטרה ליושנה, ממחקרם שפורסם לאחרונה בכתב העת British Journal of Nutrition עולה כי שוקולד מפחית תנגודת לאינסולין, מוריד את רמות האינסולין בדם ושומר על תפקוד כבדי תקין בקרב אנשים בריאים.

למחקר חתך שנערך בלוקסמבורג גויסו 1,153 בני אדם בגילאים 18 עד 69. צריכת השוקולד (בגרמים ליום) נאמדה על בסיס דיווח עצמי של הנחקרים. מהמשתתפים ניטלו דגימות דם לרמת גלוקוז ואינסולין על מנת להעריך את מידת התנגודת לאינסולין וכן נבדקו רמות של תססי כבד בסיסיים. אנשים שאכלו שוקולד דרך קבע (81.8%) היו צעירים יותר, פעילים יותר, בעלי רמת השכלה גבוהה יותר ושיעור נמוך יותר של מחלות רקע בהשוואה לאנשים שלא חיבבו שוקולד. לאחר החרגה של נחקרים שנטלו תרופות אנטיגליקמיות, צריכה של כמויות גדולות יותר של שוקולד נקשרה לתנגודת נמוכה יותר לאינסולין (P=0.004), רמות נמוכות יותר של אינסולין בדם (P=0.003) ורמות נמוכות יותר של GGT ו ALTיP=0.009 ו P=0.004, בהתאמה. כל הערכים מגלמים תקנון לגיל, מין, השכלה, אורח חיים, ערפלנים הקשורים לתזונה לרבות צריכת פירות וירקות, אלכוהול, קפה ותה העשירים בפוליפנול.

לסיכום, מהמחקר עולה תמונה מעודדת במיוחד, שוקולד עשוי להפחית את התנגודת לאינסולין ולהוריד את רמות האינסולין ואנזימי הכבד בקרב אנשים בריאים (חולי סכרת הוחרגו מהניתוח הסופי). סגולות אלה ונוספות של השוקולד יבחנו ודאי במחקרים נוספים שלא צפויים להיתקל בקושי מיוחד לגייס משתתפים.

מקור:

Br J Nutr. 2016 Mar 17:1-8. [Epub ahead of print]
Daily chocolate consumption is inversely associated with insulin resistance and liver enzymes in the Observation of Cardiovascular Risk Factors in Luxembourg study.
Alkerwi A1, Sauvageot N1, Crichton GE1, Elias MF2, Stranges S1.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  שוקולד,  תנגודת לאינסולין,  תפקודי כבד,  טרום סוכרת,  סוכרת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
24.05.2016, 18:54

מסקנה באיכות דומה למסקנה של מחקר חתך שיקבע ששימוש רב במסרק מונע התקרחות... מתי נפנים שמסקנות של סיבה ותוצאה אפשר לקבל רק ממחקרי התערבות מבוקרי רנדומיזציה ?