מחקרים 14.06.2016

המחיר הנפשי של מעברים תכופים בגיל ההתבגרות

במחקר רטרוספקטיבי מעברי דיור תכופים בילדות, וביחוד בגיל ההתבגרות, נקשרו לתחלואה נפשית, התאבדויות, התמכרויות ונטייה לפשיעה בבגרות. הקשר נוכח בכל רבדי החברה

למרבית הילדים (והמבוגרים) מעברים תכופים הם חוויה מאתגרת. אך האם העתקה של מקום מגורים והתמורות הנלוות במסלול החיים בילדות גובות מחיר פסיכולוגי ארוך טווח? בכדי לתת מענה מבוסס לשאלה חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר ערכו מחקר רטרוספקטיבי בקרב אוכלוסיית דנמרק בו ניסו לזהות את ההשלכות של מעברי דיור תכופים בילדות על בריאותם  הנפשית של העוברים לאורך חייהם. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of Preventive Medicine.

העבודה התבססה על מדגם אוכלוסיה רחב של תושבי דנמרק בין השנים 1971-1997. במחקר נכללו 1,475,030 בני אדם שהיו במעקב מיום הולדתם ה 15 ועד לשנות הארבעים המוקדמות לחייהם. החוקרים בדקו את הקשר בין העתקה של מקום מגורים עד גיל 14 לשכיחות של תחלואה נפשית, נסיונות אובדניים, התמכרויות, פשעים אלימים ותמותה על סיבותיה. ניתוח הנתונים בוצע בין השנים 2014-2015.

מסיכום הנתונים עולה כי סיכון מוגבר לכל התוצאות השליליות נקשר למעברי דיור בילדות, וביחוד למעברים בתדירות גבוהה מפעם אחת בשנה. הסיכון עלה עם גיל הילדים כאשר פשעים אלימים, התאבדויות, התמכרויות ותמותה מסיבות לא טבעיות רשמו שיעורי שיא בקרב מתבגרים שנאלצו לשנות את מקום מגוריהם יותר מפעם בשנה. שיעור ההתאבדויות עלה באופן המודגש ביותר בקבוצת מתבגרים בני 12-14 שהחליפו קורת גג מספר פעמים בתוך שנה אחת. מעניין כי מצב סוציואקונומי לא השפיע מהותית על חוזק הקשר שהיה אחיד על פני כל רבדי החברה, כלומר ההשערה כי המעברים הם תוצאה של מצב כלכלי קשה וממנו נגזרות ההשלכות הפסיכוסוציאליות לא מצאה תמיכה בנתוני העוקבה הנוכחית.

החוקרים מסכמים כי מעברי דיור תכופים בילדות ובעיקר בגיל ההתבגרות טומנים בחובם סיכונים פסיכולוגיים לא מבוטלים בהמשך החיים. הממצאים אינם מפתיעים במיוחד אך ברמה המתודולוגית מדובר בסקירה רטרוספקטיבית שמטבעה רוויה בהטיות. כך או כך, ניתן להמליץ בבטחה על מעקב קרוב, ובמידת הצורך רב מקצועי, אחר מתבגרים חדשים במרפאה ומשפחותיהם.

מקור:

Adverse Outcomes to Early Middle Age Linked With Childhood Residential Mobility
Webb, Roger T. et al. American Journal of Preventive Medicine

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  מעבר דירה,  התאבדויות,  פשיעה,  תחלואה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו