מחקרים 16.06.2016

האם תיקון מחיצת האף פוגע בחוש הריח?

ממחקר פרוספקטיבי עולה כי ספטופלסטיה, תיקון מחיצת האף, היא פעולה כירורגית בטוחה בכל הנוגע לחוש הריח. חלק מהחולים מעידים על שיפור בתפקוד האולפקטורי אחרי הניתוח

סטייה של מחיצת האף עלולה לגרום לנזלת כרונית, קשיי נשימה ופגיעה מוחשית באיכות חייהם של החולים. במקרים לא מעטים תיקון כירורגי של הפגם הוא הפתרון ההכרחי. חוקרים ממחלקת אף אוזן גרון בבית החולים גוזטפה באיסטנבול, תורכיה, בדקו את השלכות הניתוחים לתיקון המחיצה (ספטופלסטיה) שבוצעו במחלקתם על חדות חוש הריח של המנותחים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Acta Otolaryngologica.

37 חולים (24 נשים ו 13 גברים, גיל ממוצע 33.74) נכללו בעבודת המחקר הפרוספקטיבית. המטופלים עברו תיקון כירורגי של מחיצת האף בגלל חסימה נזלית כרונית (אך ללא ליקוי קליני בחוש הריח) על רקע סטיית מחיצת האף בשילוב עם תפיחות הקונכיה האמצעית concha bullosa ו/או היפרטרופיה של הטורבינות התחתונות. הניתוחים בוצעו בהרדמה מלאה. כל החולים עברו מבחני חוש הריח Connecticut Chemosensory Clinical Research Centerי(CCCRC smell test) לפני הניתוח ושבוע, שישה שבועות, שישה חודשים ושנה אחריו.
התוצאות מלמדות כי תיקון המחיצה המשולב בניתוח הקונכיה האמצעית ו/או צריבה של הקונכיה התחתונה לא השפיע באופן מורגש על חדות חוש הריח של המנותחים. יתרה מכך, חלק מהמנותחים דיווחו דווקא על שיפור בתפקוד האולפקטורי חצי שנה ושנה לאחר הניתוח.

החוקרים מסכמים כי למרות החשש האינטואיטיבי מפגיעה בחוש הריח במהלך ניתוח נזלי מורכב, ספטופלסטיה התגלתה כפעולה כירורגית בטוחה בכל הנוגע לחוש הריח. חלק מהחולים דיווחו על שיפור בתפקודם האולפקטורי חודשים אחרי הניתוח.

מקור:

Acta Otolaryngol. 2016 May 26:1-6. [Epub ahead of print]
Assessment the long-term effects of septoplasty surgery on olfactory function.
Kilicaslan A1, Acar GO1, Tekin M1, Ozdamar OI1

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סטיית מחיצת האף,  ספטופלסטיה,  חוש הריח,  תפקוד אולפקטורי
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו