מחקרים 16.06.2016

האם זיהום אויר פוגע בבריאותם הנפשית של ילדים ובני נוער?

במחקר שבדי שהקיף כחצי מיליון תושבים בארבעה מחוזות, זיהום אויר נקשר לתחלואה נפשית בקרב ילדים ומתבגרים, אולם סיבתיות הקשר לא הוכחה באופן מובהק

זיהום אויר פוגע במישורים רבים של בריאות האוכלוסיה. במחקר נוסף שבחן את נזקי זיהום האוויר חוקרים מאוניברסיטת אומאה (Umeå) בשבדיה ביקשו לבדוק האם סביבת מגורים רוויה בחלקיקים מזהמים פוגעת בבריאותם הנפשית של ילדים ובני נוער במדינה. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת BMJ OPEN.

לטובת המחקר התצפיתי הוצלבו נתונים של רשמים רוקחיים מהם שאבו החוקרים מידע אודות ניפוק תרופות המשמשות לטיפול בהפרעות נפשיות (כדורי שינה, תכשירים אנטידכאוניים ואנטיפסיכוטיים) עם נתוני זיהום אויר ובפרט ריכוזים של החלקיקים השכיחים (NO2, PM10, PM2.5) ומשתנים סוציודמוגרפיים של האוכלוסיה הנחקרת.

במחקר נכללו 552,221 תושבים בני 18 ומעלה מארבעה מחוזות מרכזיים בשבדיה. המעקב הממוצע אחר המדגם נמשך כ 3.5 שנים. ריכוז ממוצע שנתי של NO2 עמד על 9.8µg/m3 (רמת זיהום מתונה).
ניתוח השוואתי מצא כי נופקו יותר תרופות פסיכיאטריות לילדים ובני נוער במקומות בהם רמת זיהום האויר הייתה גבוהה יותר (יחס סיכון 1.09, לעליה של 10µg/m3 ברמת NO2י, 95% רווח בר סמך 1.06-1.12). הקשר בין ריכוז דו תחמוצת החנקן לשכיחות השימוש בתכשירים פסיכיאטריים נצפה בבירור בשלושה מארבעת המחוזות שנבדקו במחקר, אולם תוקף הנתונים וההטרוגניות לא השיגו מובהקות סטטיסטית.

לסיכום, החוקרים העלו השערה כי זיהום אויר קשור לתחלואה נפשית בקרב ילדים ונוער אך למעשה לא הצליחו להוכיח את קיום הקשר באופן מובהק. המגמה הנצפית אמנם מחזקת את ההשערה אך השימוש בניפוק תרופות כעדות לתחלואה נפשית איננה מדויקת וערכי הסיכון הגבוליים והעדר המובהקות מרמזים על קשר נסיבתי. כך או כך, זיהום אויר איננו מוסיף בריאות לאף אחד, גופנית או נפשית.

מקור:

Association between neighbourhood air pollution concentrations and dispensed medication for psychiatric disorders in a large longitudinal cohort of Swedish children and adolescents
Anna Oudin, Lennart Bråbäck, Daniel Oudin Åström, Magnus Strömgren, Bertil Forsberg
BMJ Open 2016;6:6 e010004 doi:10.1136/bmjopen-2015-010004

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפרעות שינה,  הפרעה פסיכוטית,  זיהום אוויר,  מחלות נפש
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו