מחקרים 28.06.2016

האם ריקוד עשוי להגן מפני מחלת לב וכלי דם?

במחקר אוסטרלי, ריקוד והליכה נקשרו לירידה בסיכון לתמותה קרדיווסקולרית. ריקוד באינטנסיביות בינונית משקף ירידה של כ 50% בתמותה כתוצאה ממחלת לב וכלי דם

אורח חיים פעיל מגן מפני תחלואה ותמותה קרדיווסקולרית. חוקרים מאוניברסיטת סידני ביקשו להעמיק בקשר המוכח ולבחון האם ריקוד כתחביב קבוע משפיע לטובה על שיעורי התמותה הקרדיווסקולרית של הרוקדים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of Preventive Medicine.

לטובת המחקר אוחדו 11 סקרי אוכלוסיה שנערכו בבריטניה בין השנים 1995-2007, ניתוח הנתונים בוצע ב 2014. המדגם המאוגם כלל 48,390 אנשים בני 40 ומעלה שלא לקו במחלות לב וכלי דם. המשתתפים דיווחו על פעילות גופנית שכללה הליכה וריקוד באינטנסיביות קלה עד בינונית במהלך ארבעת השבועות שקדמו להשתתפותם באחד מהסקרים המוזכרים.

במהלך 444,045 שנות אדם ארעו 1,714 מקרי מוות על רקע קרדיווסקולרי. ריקוד באינטנסיביות בינונית (אך לא באינטנסיביות קלה) כמו גם הליכה בעצימות דומה נקשרו קשר הפוך לתמותה קרדיווסקולרית. במודל הרגרסיה של קוקס יחס הסיכון למוות כתוצאת ממחלת לב וכלי דם (מתוקנן לגיל, מין, סטטוס סוציואקונומי, עישון, צריכת אלכוהול, BMI, תחלואה כרונית, עקה נפשית ורמת הפעילות הגופנית הכוללת) של משתתפים שרקדו באינטנסיביות בינונית עמד על 0.54 (95% רווח בר סמך 0.34-0.87) ושל נחקרים שנהגו לצעוד בעצימות בינונית על 0.67 (95% רווח בר סמך 0.52-0.87).

החוקרים מסכמים כי ריקוד והליכה נקשרו לירידה בסיכון לתמותה קרדיווסקולרית. התוצאות אינן מפתיעות לאור הקשר החד משמעי בין אורח חיים פעיל להגנה מפני מחלת לב וכלי דם, אם כי מידת הירידה בסיכון מעט מפליגה מדי. ריקוד, בשונה מהליכה, הוא  תחביב חברתי ויתכן שבכך טמון ערכו המוסף.

מקור:

Dancing Participation and Cardiovascular Disease Mortality
Merom, Dafna et al.
American Journal of Preventive Medicine ,Volume 50, Issue 6, 756-760

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ריקוד,  מחלת לב וכלי דם,  CVD,  לחץ דם,  תסמונת מטבולית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו