מחקרים 29.06.2016

האם תסמינים סינונזליים מחמירים בטיסות?

ממחקר שנערך בקרב דיילי אוויר עולה כי טיסות ארוכות מחמירות תסמינים סינונזליים כגון גודש הגתות, שיעול אסטמתי ונזלת. שאלת הטיפול המונע נותרה פתוחה

חולים הסובלים מגודש באוזניים ובסינוסים חוששים מטיסות בשל הלחץ הברומטרי הלא יציב בתא הנוסעים שגורם לכאב ולעתים אף להתנקבות עור התוף. חוקרים מאוניברסיטת ג'ון הופקינס בבלטימור ערכו מחקר בקרב דיילי אוויר במטרה לבדוק האם קיים קשר אפידמיולוגי ממשי בין טיסות מסחריות לסינוסיטיס. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת International Forum of Allergy & Rhinology.

ל 579 דיילי האוויר שהשתתפו במחקר Secondhand-Smoke, Air Quality and Respiratory Health Among Flight Attendants Study הוצגו שאלונים שעסקו בבריאותם הנשימתית במהלך ובין הטיסות. בין הנתונים שנאספו היו: שנות העבודה, מספר ימי העבודה בחודש, מספר הטיסות בחודש, חשיפה לעישון ואבחוני סינוסיטיס, אסטמה ונזלת. חומרה ומשך התסמינים הסינונזליים כומתו באמצעות האומדן Respiratory Questionnaire Survey (RQS) score. הקשר בין טיסות לתסמיני סינוסיטיס הוערך בניתוח סטטיסטי רב משתני.

שיעורי ההארעות של סינוסיטיס, אסטמה ונזלת בעוקבת המחקר עמדו על 25.3%, 14.4% ו 20.5%, בהתאמה. השלישון השני והשלישי של ימי העבודה בחודש נקשרו לציוני RQS גבוהים בהשוואה לשלישון הראשון (P למגמה <0.01). חלק מהתסמינים התגברו באופן מובהק ככל שהדיילים עבדו יותר ימים בחודש, ביניהם: הצורך לקנח את האף, התעטשויות ונזלת סמיכה. מספר הטיסות הבינלאומיות בחודש נקשר קשר ישר ומובהק לשיעול, כאב וגודש מעל גתות הפנים.

החוקרים מסכמים כי טיסות ארוכות. ובפרט טיסות בינלאומיות, מחמירות תסמינים סינונזליים ונשימתיים. לא ברור האם המסקנות נכונות גם לטסים המזדמנים, אך ניתן להניח כי קיימת מידה מסוימת של הקבלה. שאלת הטיפול המונע לפני או במהלך הטיסות לא קיבלה מענה במחקר הנוכחי.

מקור:

Int Forum Allergy Rhinol. 2016 Apr;6(4):437-44. doi: 10.1002/alr.21647. Epub 2016 Feb 2.
The association between airline flight and sinonasal symptoms.
Shargorodsky J1,2, Zheng L3, Stillman F3,4, Soong A5,6, Navas-Acien A3,4, Reh D1.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אף,  סינוסים,  גתות,  נזלת,  טיסות,  חלץ ברומטרי,  אסטמה,  קצרת,  אלרגיה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו