כולסטרול משפחתי 24.07.2016

אודות יתר כולסטרול משפחתי

אודות יתר כולסטרול משפחתי כמחלה גנטית תורשתית, אבחון יתר של המחלה, ומהי הפגיעה הגופנית הנגרמת בעקבות יתר כולסטרול משפחתי?

אודות יתר כולסטרול משפחתי

יתר כולסטרול משפחתי, או היפרכולסטרמיה משפחתית, הינה הפרעה גנטית הגורמת לרמות גבוהות של כולסטרול בדם, המופיעות כבר מגיל צעיר. המחלה מתבטאת ברמות גבוהות מאוד של כולסטרול מסוג LDL, המוכר גם ככולסטרול הרע. כאשר רמות הכולסטרול גבוהות הוא שוקע בדפנות כלי הדם וגורם להיווצרות דלקת ולהיצרות כלי הדם. בסופו של דבר עלולה להיווצר חסימה של כלי הדם, שתבוא לידי ביטוי בהתקף לב או בשבץ מוחי. בקרב אנשים הסובלים מיתר כולסטרול משפחתי, ישנן רמות גבוהות של LDL בדם כבר בגיל צעיר, ואף בילדות. לכן, הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם גבוהה עד פי 20 (!) לעומת צעירים אחרים שלא סובלים מיתר כולסטרול משפחתי. המחלה לא ניתנת לריפוי, אך בעזרת ניהול אורח חיים נכון וטיפול תרופתי מוקדם, ניתן להפחית מאוד את הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם (1).

הפגיעה הגופנית הנגרמת במצב של יתר כולסטרול משפחתי

יתר כולסטרול משפחתי הינה מחלה גנטית תורשתית הנגרמת בד"כ ממוטציה בגן לקולטן ל-LDL בתאי הכבד. הכולסטרול נע בזרם הדם בתוך חלקיקים שונים הנקראים ליפופרוטיאינים. הליפופרוטיאינים המוכרים ביותר הינם ה-LDL, המכונה גם הכולסטרול הרע, וה-HDL, המכונה גם הכולסטרול הטוב. רמות הכולסטרול בדם מבוקרות בעיקר על ידי הכבד. כאשר רמות ה-LDL בדם גבוהות מידי, הוא נקלט בכבד, על ידי הקולטן ל-LDL, ושם הוא מפורק. כך נשמרת רמה תקינה של LDL בזרם הדם. במרבית האנשים הסובלים מיתר כולסטרול משפחתי, ישנה מוטציה בגן לקולטן ל-LDL, הפוגעת בתפקודו. מכיוון שהקולטן לא עובד כראוי, הכבד אינו יכול להכניס את ה-LDL על מנת לפרקו, ונותרות רמות גבוהות מדי של LDL בזרם הדם. חלקיקי ה-LDL שוקעים בדפנות כלי הדם ומובילים למחלות לב וכלי דם כבר בגיל צעיר (2).

יתר כולסטרול משפחתי כמחלה גנטית תורשתית

יתר כולסטרול משפחתי הינה מחלה גנטית תורשתית, כלומר מחלה הנגרמת כתוצאה משינוי באחד או יותר מהגנים בחומר התורשתי (DNA). יתר כולסטרול משפחתי נגרם לרוב כתוצאה משינוי בגן האחראי על הקולטן ל-LDL. לכל גן ישנם שני עותקים – עותק אחד שהורש מהאם ועותק אחד שהורש מהאב. כאשר רק עותק אחד פגום המחלה מכונה 'הטרוזיגוטית'. כאשר שני העותקים פגומים המחלה מכונה 'הומוזיגוטית', וזהו מצב חמור יותר.

  • מחלה הטרוזיגוטית - מרבית החולים ביתר כולסטרול משפחתי הינם הטרוזיגוטים, כלומר נושאים עותק אחד פגום של הגן ועותק אחד תקין. מכוון שיש עותק אחד תקין של הגן, זוהי צורה פחות קשה של המחלה. לחולים במחלה מהסוג ההטרוזיגוטי יש סיכוי של 50% להוריש את המחלה לילדים שלהם.
  • מחלה הומוזיגוטית - זוהי מחלה נדירה יותר מהמחלה ההטרוזיגוטית, מכוון שיש צורך ששני ההורים יהיו נשאים של גן פגום, ויורישו אותו לחולה. החולים במחלה מהסוג הזה נושאים שני גנים פגומים ולכן סובלים ממחלה קשה יותר. ללא טיפול החולים יפתחו מחלות לב וכלי דם כבר בסביבות גיל 20! לחולים במחלה מהסוג ההומוזיגוטי יש סיכוי של 100% להוריש גן פגום לילדים שלהם, ולכן כל הילדים יהיו חולים, לכל הפחות, במחלה מהסוג ההטרוזיגוטי (3).

אבחון יתר כולסטרול משפחתי

הצטברות הכולסטרול בכלי הדם, והנזק שנגרם להם, הינו תהליך שקט – אין לו סימפטומים ולא מרגישים שהוא מתרחש. עם זאת, אבחון מוקדם של יתר כולסטרול משפחתי יאפשר התאמת אורח חיים והתחלת טיפול מוקדם, היכול להקטין את הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

ישנם שני גורמים מרכזיים שצריכים לגרום לנו לחשוד ביתר כולסטרול משפחתי – רמות גבוהות של LDL בדם וסיפור משפחתי של מחלת לב או התקפי לב בגיל צעיר. רמות גבוהות של LDL בדם צריכות להחשיד ליתר כולסטרול משפחתי בעיקר כאשר הן מופיעות בגיל צעיר או כאשר אינן יורדות בתגובה לשינויים בתזונה. סיפור משפחתי של מחלת לב יכול להתבטא בקרובי משפחה (הורים, סבים וסבתות, דודים) שלקו בהתקף לב בגיל צעיר – גברים בגיל צעיר מ-60 ונשים בגיל צעיר מ-70. גם סיפור של מוות פתאומי בגיל צעיר צריך להדליק נורה אדומה (4).

ישנם מספר סימנים גופניים שמופיעים בחלק קטן מהאנשים הסובלים מיתר כולסטרול משפחתי. כולסטרול עודף יכול להצטבר במספר מקומות מתחת לעור ולהוביל לבלוטות או גושים הנראים לעין. C0170003-Xanthelasma

הצטברויות כאלה באזור מפרקי כף היד, המרפק או הברך נקראים קסנתומות (Xanthomas). לעיתים ניתן גם לראות הצטברות כולסטרול באזור גיד אכילס (בחלק האחורי של הקרסול) שתוביל להתנפחות כואבת של הגיד.
תיתכן גם הצטברות בעור סביב העיניים שתיראה ככתמים צהובים, ואף בתוך העין (סביב החלק הצבעוני של העין) (1,5). PRA025_e-Detail aid FH European Recommendations
חשוב לציין, שממצאים אלה קיימים רק בחלק קטן מהחולים והעדרם אינו שולל המחלה.

ספרות:

  1. Nair DR, Sharifi M, Al-Rasadi K. Familial hypercholesterolaemia. Curr Opin Cardiol. 2014;381–8.
  2. Vallejo-Vaz AJ, Kondapally Seshasai SR, Cole D, Hovingh GK, Kastelein JJP, Mata P, et al. Familial hypercholesterolaemia: A global call to arms. Atherosclerosis. 2015;243(1):257–9.
  3. Cuchel M, Bruckert E, Ginsberg HN, Raal FJ, Santos RD, Hegele R a., et al. Homozygous familial hypercholesterolaemia: New insights and guidance for clinicians to improve detection and clinical management. A position paper fromthe Consensus Panel on Familial Hypercholesterolaemia of the European Atherosclerosis Society. Eur Heart J. 2014;35(32):2146–57.
  4. Nordestgaard BG, Chapman MJ, Humphries SE, Ginsberg HN, Masana L, Descamps OS, et al. Familial hypercholesterolaemia is underdiagnosed and undertreated in the general population: Guidance for clinicians to prevent coronary heart disease. Eur Heart J. 2013;34(45):3478–90.
  5. Turgeon RD, Pharmd A, Barry AR, Acpr P, Pearson GJ, Fcshp P. Familial hypercholesterolemia. Can Fam Physician. 2016;62:32–7.
נושאים קשורים:  כולסטרול משפחתי,  היפרכולסטרולמיה משפחתית,  LDL,  HDL,  מחלה הומוזיגוטית,  מחלה הטרוזיגוטית,  אבחון יתר,  אורח חיים בריא,  טיפול תרופתי,  סטטינים,  מידע רפואי,  עמותת לכם
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו