מאמר מתוך ערוץ אי ספיקת לב 21.07.2016

אנטרסטו מול אנלפריל, העלות, היעילות ואיכות החיים

ניתוח כלכלי של המחקר PARADIGM-HF מלמד שאנטרסטו אמנם יקר יותר מאנלפריל אך משתלם בטווח הארוך הודות לשיפור איכות החיים של החולים

shutterstock) heart failure)

מעכב קולטני אנגיוטנסין/נפריליזין (ARNI) הראשון בקבוצה, אנטרסטו (ENTRESTO. NOVARTIS; Sacubitril/Valsartan) הציג עליונות על פני מעכב אנזים המהפך הקלאסי- אנלפריל בהפחתת תמותה קרדיווסקולרית ושכיחות האשפוזים של חולי אי ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד. על רקע הרחבת השימוש הקליני בתרופה חוקרים מאוניברסיטת יוטה, ארה"ב, ביקשו לבחון את היבטי העלות-יעילות של אנטרסטו, בהשוואה לאנלפריל, תוך התמקדות בערכה של "שנת חיים מתוקננת לאיכות" -  quality-adjusted life year, QALY. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת JACC: Heart Failure.

החוקרים נעזרו במודל מרקוב ואמדו את העלות, היעילות והיחס עלות-יעילות (Cost-Effectiveness) של אנטרסטו ושל אנפריל תוך הסתמכות על נתוני המחקר PARADIGM-HF - הניסוי הקליני המרכזי והמקיף באנטרסטו עד כה. המודל בחן את הנתונים הכספיים בהתייחס לשארית חיים המשוערת של החולים מגיל 60 (40 שנה) מנקודת מבט של גורם מממן שלישי. כל מדדי העלות והיעילות גילמו פחת שנתי של 3% והוצגו בדולרים של ארה"ב.

תוצאות הניתוח הנוכחי מצביעות על אנטרסטו כטיפול יקר משמעותית בהשוואה לאנלפריל במונחים מוחלטים (60,391$ לעומת 21,758$), מנגד אנטרסטו מתגלה כטיפול יעיל יותר (QALYי6.49 לעומת 5.74) לאורך החיים. מדדי עלות- יעילות של אנטרסטו היו תלויים באופן מודגש במשך הטיפול בתרופה, כך טיפול של שלוש שנים שיקף עלות של 249,411 דולרים ל QALY ואילו טיפול במשך כל תקופת החיים שיקף עלות משוערת של 50,599 דולרים בלבד לשנת חיים מתוקננת לאיכות.

החוקרים מסכמים כי אנטרסטו אמנם יקר יותר מאנלפריל אך עשוי להתגלות כמשתלם במונחי עלות-יעילות בהנתן טיפול ארוך טווח ונכונות של חולי אי ספיקת לב, או הגורמים המבטחים, לשלם על שיפור באיכות חייהם. חשוב להדגיש כי המחקר משקף מציאות של מערכת הבריאות האמריקאית, במערכות המושתתות על תקציבי בריאות אחרים התמונה עשויה להשתנות, כמו כן מדובר בנתונים מחקריים ונדרשת התאמה של התוצאות לתנאי "העולם האמיתי" במחקרי המשך.

מקור:

JACC Heart Fail. 2016 May;4(5):392-402. doi: 10.1016/j.jchf.2016.02.007. Epub 2016 Mar 30.
Cost-Effectiveness of Sacubitril-Valsartan Combination Therapy Compared With Enalapril for the Treatment of Heart Failure With Reduced Ejection Fraction.
King JB1, Shah RU2, Bress AP3, Nelson RE4, Bellows BK5.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנטרסטו,  אנלפריל,  אי ספיקת לב,  ARNI,  סקוביטריל,  וולסרטן,  עלות יעילות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו