מאמר מתוך ערוץ אמצעי מניעה 03.08.2016

בטיחות של גלולות למניעת הריון בטרשת נפוצה, סקירת ספרות

מסקירת ספרות עולה כי גוף הידע אודות השימוש בגלולות ואמצעי מניעה הורמונליים אחרים בקרב חולות טרשת נפוצה, מוגבל למדי. לא נמצאו ראיות להשפעה שלילית על מהלך המחלה

גלולות למניעת הריון (אילוסטרציה)
גלולות למניעת הריון (אילוסטרציה)

יעילותם ובטיחותם של אמצעי מניעה הורמונליים בקרב נשים עם טרשת נפוצה נבדקו בשורה של מחקרים. חוקרים מהמרכז לבקרת ומניעת מחלות (CDC) ביקשו לסכם את גוף הראיות העדכני בנושא. התוצאות פורסמו לאחרונה בכתב העת Contraception.

לטובת העבודה נסקרה ספריית PUBMED ולוקטו מחקרים שעסקו בטיפול חדש או מתמשך באמצעי מניעה הורמונליים בקרב נשים עם טרשת נפוצה שפורסמו עד יולי 2015. תיאורי מקרה וסדרות הוחרגו מהסקירה. מ 111 מאמרים חמישה עמדו באמות המידה להכללה. ראיות ממחקר RCT אחד, שני מחקרי עוקבה רטרוספקטיביים ומחקר חתך אחד מלמדות כי שימוש בגלולות משולבות למניעת הריון אינו מחמיר את מהלך הטרשת. אמצעי המניעה ההורמונליים לא השפיעו על חומרה או התקדמות המחלה, לא גרעו ממצבן התפקודי של הנשים, לא גרמו לשכיחות יתרה של התקפים ולא השפיעו על מספר הנגעים המוחיים ב MRI. לא נמצאו מחקרים שבחנו תוצאות קליניות אחרות (ארועי פקקת ותסחיפים, שינוי בצפיפות העצם) בקרב חולות MS שנטלו גלולות למניעת הריון.

לסיכום, גוף הידע אודות השימוש בגלולות משולבות למניעת הריון ואמצעי מניעה הורמונליים פומיים אחרים בקרב חולות טרשת נפוצה, מוגבל למדי. עם זאת, ככל שידוע עד כה הגלולות אינן משפיעות לחומרה על מהלך המחלה נוירולוגית.

מקור:

Contraception. 2016 Jul 21. pii: S0010-7824(16)30167-6. doi: 10.1016/j.contraception.2016.07.013. [Epub ahead of print]
Contraceptive use among women with multiple sclerosis: A systematic review.
Zapata LB1, Oduyebo T2, Whiteman MK2, Houtchens MK3, Marchbanks PA2, Curtis KM2.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  גלולות למניעת הריון,  טרשת נפוצה,  MS
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו