מחקרים 14.08.2016

אורח חיים יושבני ומחלות לב וכלי דם, ניתוח כמותי

מסקירת ספרות עולה כי הקשר בין אורח חיים יושבני לתחלואה קרדיווסקולרית אינו לינארי והעליה בסיכון מוחשית רק בקרב אנשים המעבירים עשר שעות ויותר ביום בישיבה/מנוחה

המערכת הקרדיו-וסקולארית (אילוסטרציה)
המערכת הקרדיו-וסקולארית (אילוסטרציה)

שורה של מחקרים ומאמרי סקירה בשנים האחרונות מסמנים את אורח החיים היושבני sedentary lifestyle כאחת הרעות החולות הבולטות של העולם המערבי המודרני. חוקרים מארה"ב ביקשו לתת לעניין ממד כמותי ובדקו באמצעות סקירת ספרות שיטתית מהו היחס מנה-תגובה בין הזמן המועבר בישיבה לתחלואה קרדיווסקולרית. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA Cardiology.

לטובת העבודה נסקרו ספריות רפואיות מקוונות מובילות ולוקטו מאמרים שפורסמו עד יולי 2015 ועסקו בקשר בין אורח חיים יושבני לתחלואה קרדיווסקולרית (מחלת לב כלילית לרבות אוטמים בלתי קטלניים של שריר הלב, שבץ ותמותה כתוצאה ממחלת לב וכלי דם).
בניתוח הסופי נכללו תשעה מחקרי עוקבה פרוספקטיביים עם מדגם מאוחד של 720,425 משתתפים (57.1% נשים, גיל ממוצע 54.5 שנים). המעקב החציוני ארך 11 שנים ובמהלכו נרשמו 25,769 ארועים קרדיווסקולריים. בניתוח קטגורי  יחס הסיכון לארוע קרדיווסקולרי של משתתפים שהעבירו את הזמן המועט ביותר בישיבה (2.5 שעות ביום ופחות) לעומת הקצה העליון של ההתפלגות (12.5 שעות ביום ויותר) עמד על 1.14 (95% רווח בר סמך 1.09-1.19), עם זאת לא נרשם סיכון יתר בקרב משתתפים בקבוצת הביניים של אורח חיים יושבני (7.5 שעות ביום, יחס סיכון 1.02, 95% רווח בר סמך 0.96-1.08), בניתוח רציף נצפה קשר לא לינארי בין זמן המועבר בישיבה/מנוחה לארועים קרדיווסקולריים כאשר סיכון מוגבר אומת רק בקרב אנשים הנוהגים לשבת 10 שעות או יותר במהלך יום רגיל (יחס סיכון מאוגם 1.08, 95% רווח בר סמך 1.00-1.14).

החוקרים מסכמים כי הקשר בין אורח חיים יושבני לתחלואה קרדיווסקולרית אינו לינארי והעליה בסיכון מוחשית רק בקבוצות הקיצון – אנשים המעבירים עשר שעות ויותר ביום בישיבה/מנוחה. הסקירה מוגבלת מתודולוגית הן בשל הטרוגניות התוצאות והן בגלל קושי בהגדרה של אורח חיים יושבני וניפוי משתנים מטים כמו פעילות גופנית, עישון, דחק בעבודה, מוגבלות פיזית ונפשית ועוד.

מקור:

Pandey A, Salahuddin U, Garg S, et al. Continuous Dose-Response Association Between Sedentary Time and Risk for Cardiovascular Disease: A Meta-analysis. JAMA Cardiol. Published online July 13, 2016. doi:10.1001/jamacardio.2016.1567.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אורח חיים יושבני,  סדנטרי,  קשר מנה תגובה,  תחלואה קרדיווסקולרית,  מחלת לב איסכמית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו