מחקרים 16.08.2016

אנמיה וחסר ברזל באי ספיקת לב

במחקר תצפיתי אנמיה התגלתה בקרב 33% מחולי אי ספיקת לב, אצל חלק ניכר מהחולים מדדי הברזל היו נמוכים גם ללא אנמיה ושני החסרים נקשרו לסיכון גבוה לתמותה

red blood cells (shutters

מה שיעור ההמצאות של אנמיה וחסר ברזל בקרב חולי אי ספיקת לב ועד כמה נוכחות של החסרים ההמטולוגיים משפיעה על מהלך המחלה ועל הפרוגנוזה של החולים? אלה השאלות שהעסיקו צוות חוקרים מהמחלקה לקרדיולוגיה בבית הספר לרפואה הול יורק באנגליה אשר ערכו מחקר תצפיתי רטרוספקטיבי שהתמקד באנמיה וחסר ברזל בקרב חולים שהיו במעקב ממושך במרפאת אי ספיקת לב המסונפת למרכז האקדמי. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA Cardiology.

במחקר נכללו 4,456 מטופלים עוקבים (גיל חציוני 73 שנים, 50.5% גברים) שפנו למרפאת אי ספיקת לב המסונפת לאוניברסיטת הול בין השנים 2001 -2010. החולים עברו אקו לב ובדיקות מעבדה שכללו את רמות ההמוגלובין, הברזל החופשי, הפריטין, ריווי הטרנספרין והרמה של
(N-terminal pro–brain natriuretic peptide (NT-pBNP. המעקב אחר החולים נמשך 10 שנים לכל היותר. תוצאות המחקר העיקריות הוגדרו כשיעור ההמצאות של אנמיה וחסר ברזל בקרב חולי אי ספיקת לב וההשפעה של החסרים ההמטולוגיים על התפקוד הלבבי ועל שיעורי התמותה הקרדיווסקולרית והכללית.

1791 (40.2%) חולים סבלו מאי ספיקה שמאלית סיסטולית מאומתת סונוגרפית, ל 26.3% היו ערכי NT-pBNP גבוהים מ 400pg/mL ואצל 33.5% מהחולים נמדדו ערכים נמוכים מהטווח הקרדיאלי של NT-pBNP או לא נמדדו כלל, כלומר חולים אלה לא סבלו, קרוב לוודאי, מאי ספיקת לב קלינית.
מניתוח התוצאות עולה כי 33.3% מחולים שענו להגדרות של אי ספיקת לב במדגם הנוכחי, עם וללא אי ספיקה שמאלית, סבלו מאנמיה (987 בני אדם – שיעור האנמיה בקרב המדגם הכולל עמד על 27.8%). חסר ברזל אובחן בקרב 43.2% עד 68% (בהתאם להגדרות המעבדה) מחולים עם אנמיה ובקרב 14.7% עד 35.5% מחולים ללא אנמיה. אנמיה (יחס סיכון 0.92, P<0.001) ורמת ברזל חופשי נמוכה בדם (אך לא פריטין) (יחס סיכון 0.98, P=0.007) נקשרו באופן בלתי תלוי לשיעורי תמותה גבוהים, קרדיווסקולרית וכללית, בניתוח רב משתני.

החוקרים מסכמים כי אנמיה שכיחה בקרב חולי אי ספיקת לב וכך גם חסר ברזל. סביר להניח כי חסר ברזל הוא המקור לאנמיה, אולם קיימים מנגנונים נוספים הגורמים לאנמיה וחסר ברזל באי ספיקת לב - אנמיה על רקע מחלה כרונית, הפרעה בספיגת הברזל בגלל בצקתיות המעי, טיפול תרופתי ועוד. הליקויים ההמטולוגיים מעלים סיכון לתמותה קרדיווסקולרית וכללית והחוקרים משערים כי תיקון החסרים עשוי לשפר את התוצאות הקליניות של חולי אי ספיקת לב.

מקור:

Cleland JF, Zhang J, Pellicori P, et al. Prevalence and Outcomes of Anemia and Hematinic Deficiencies in Patients with Chronic Heart Failure. JAMA Cardiol. Published online June 29, 2016. doi:10.1001/jamacardio.2016.1161.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנמיה,  אי ספיקת לב,  חסר ברזל,  פריטין,  טרנספרין,  תפקוד חדר שמאל,  BNP
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו