מחקרים 18.08.2016

טיפות אף לתינוקות, סליין, מי ים או שום דבר?

בניסוי מבוקר טיפות סליין נזליות וטיפות מי ים הוכיחו את יעילותן בקרב פעוטות, הטיפות מפיגות גודש, מפחיתות נזלת ושיעול ומשפרות את איכות השינה והתאבון של התינוקות

(new born baby gets nose drops (shutterstock

טיפות מי מלח ומי ים משווקות כנוגדי גודש נזלי טבעיים ובלתי מזיקים, אולם יעילותן איננה ודאית או מוכחת. בנסיון לתת תוקף מדעי לטיפול המסורתי חוקרים מאוניברסיטת טורגות אוזל Turgut Özal בתורכיה ערכו מחקר אקראי ומבוקר בו בחנו את יעילותן של טיפות סליין וטיפות מי ים בקרב תינוקות עד גיל שנתיים תוך השוואה בין שני סוגי התמיסות ובין שניהם להעדר כל טיפול. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת TURKISH JOURNAL OF MEDICAL SCIENCES.

למחקר מבוקר, אקראי וכפול סמיות גויסו 109 ילדים מצוננים (גיל ממוצע 9 חודשים, 59.6% בנות). הילדים הוקצו אקראית לשלוש קבוצות - 74 ילדים קיבלו טיפות אף שהכילו סליין 0.9% בימים אי זוגיים (קבוצה A) וטיפות מי ים (נוזל עם ריכוז מלחים מקביל לסליין היפרטוני בריכוז 2.3%) בימים זוגיים (קבוצה B), יתר הפעוטות לא קיבלו טיפות אף. המעקב כלל תשאול טלפוני של ההורים ובדיקת הילדים כשבוע לתחילת המחקר.
מניתוח התוצאות עולה כי ההשפעה של טיפות סליין וטיפות מי ים הייתה דומה (P<0.05) ושני סוגי הטיפות רשמו יתרון מובהק על פני העדר טיפול (P>0.05) כמעט בכל המדדים שנבדקו – הגודש הנזלי, הנזלת והשיעול כתוצאה מזליגה אחורית של נזלת פחתו, איכות השינה והתאבון השתפרו וההורים דיווחו על התחזקותם הכללית של ילדיהם.

החוקרים מסכמים כי טיפות מי מלח וטיפות מי ים הוכיחו את יעילותן גם בניסוי מבוקר וממליצים להוסיף אותן לשגרת טיפול בדלקות דרכי הנשימה של ילדים. המדגם קטן וקיים קושי להסתמך על הערכה של תסמינים סובייקטיביים עת מדובר בילדים בני פחות משנתיים, מאידך הטיפול קרוב לוודאי אינו מזיק.

מקור:

Turk J Med Sci. 2016 Jun 23;46(4):1004-13. doi:10.3906/sag-1507-18.
Comparison between the use of saline and seawater for nasal obstruction in children under 2 years of age with acute upper respiratory infection.
Köksal T1, Çizmeci MN2

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אף,  סינוסים,  נזלת,  גודש,  תרסיס אף,  טיפות מי ים,  סליין היפרטוני
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו

כל הכבוד לרופאים בטורקיה שלקחו ענין פעוט וחסר חשיבות כביכול וניסו לבדוק ולהוכיח את יעילותו כמחקר מדעי. ראשית, זה נחמד לדעת שאיננו גורמים לנזק וקרוב לודאי אפילו גורמים להקלת מה של הסימפטומים.