מחקרים 06.09.2016

מחלת צליאק ועצירות כרונית בילדות

ממחקר שהקיף כאלף ילדים עולה כי עצירות כרונית בילדות אינה קשורה למחלת צליאק. כייל נוגדנים אופייניים לצליאק עולה בחלק קטן מהמקרים, לרב באופן זמני בלבד

ילד סובל מכאבי בטן (אילוסטרציה)
ילד סובל מכאבי בטן (אילוסטרציה)

צליאק היא בין מחלות המעי השכיחות של גיל הילדות. המחלה גורמת לשלשולים, תפיחות בטנית, עיכוב בגדילה ובשגשוג של הילדים, אנמיה, הפרעות ספיגה שונות ועוד. במחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת TURKISH JOURNAL OF MEDICAL SCIENCES חוקרים מתורכיה ביקשו לבדוק האם גם עצירות כרונית, תלונה שכיחה בפני עצמה בקרב ילדים, קשורה לצליאק.

במחקר נכללו 313 ילדים עם עצירות כרונית ו 990 ילדים בריאים. מכל הנחקרים ניטלו בדיקות דם לרמות IGA ו antitissue transglutaminase antibodies ATTG, ילדים עם רמות גבוהות של הנוגדנים עברו ביופסיית מעי דק ואפיון גנוטיפ HLA-DQ2/DQ8.
סיכום התוצאות מלמד כי סרולוגיה הייתה חיובית אצל 8 ילדים (2.5%) שסבלו מעצירות ואצל 6 ילדים (0.6%) בקבוצת הביקורת, P<0.05. ניוון סיסי הרירית זוהו רק אצל שני ילדים, דווקא בקבוצת הביקורת, אצל שאר הילדים עם סרולוגיה חיובית אובחנו נגעים בדרגת מרש 1-2. בקרב כל הילדים עם עצירות כרונית וסרולוגיה חיובית אובחן צליאק פוטנציאלי, אבחון דומה ניתן ל 4 ילדים עם סרולוגיה חיובית בקבוצת הביקורת, אצל שני הילדים הנותרים אובחנה מחלת צליאק רדומה. בתום שנת מעקב אחת 75% מילדים עם צליאק פוטנציאלי הפכו שליליים סרולוגית ל ATTG.

לסיכום, מהמחקר עולה כי בירור צליאק אצל ילדים עם עצירות כרונית לרב אינו מוצדק ויכול להביא לאבחון יתר וביופסיות מיותרות. החוקרים ממליצים לנסות ולאבחן את המחלה אצל ילדים עם עצירות רק בנוכחות תסמינים אופייניים לצליאק כגון עיכוב בשגשוג, תת תזונה או אנמיה.

מקור:

Turk J Med Sci. 2016 Apr 19;46(3):651-6. doi: 10.3906/sag-1502-130.
Celiac disease in children with chronic constipation.
Çakir M1, Cezaroğlu S2, Çobanoğlu Ü3.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  צליאק,  כרסת,  עיכוב בשגשוג,  אנמיה,  ATTG,  ניוון רירית מעי דק,  רגישות לגלוטן,  עצירות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו