מחקרים 06.09.2016

בטיחות של התקנים תוך רחמיים בזמן הנקה, סקירת ספרות

בסקירה שיטתית הסיכון לפליטה של ההתקן, דימום או כאב אגני בקרב נשים מניקות ולא מניקות היה דומה. הסיכון להתנקבות עלה במניקות והתקני נחושת לא פגעו באיכות ההנקה

האם הנקה משפיעה על בטיחותם של התקנים תוך רחמיים? זו השאלה שהעסיקה חוקרים מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן באטלנטה שערכו סקירת ספרות שיטתית בנסיון לשרטט את פרופיל הסיבוכים של התקני נחושת ולבונוגסטרל בזמן הנקה. בתת ניתוח נוסף בדקו החוקרים את ההשפעה של התקני נחושת על איכות ההנקה ובריאות התינוקות. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Contraception.

לטובת המחקר נסקרו מאגרי מידע רפואי מובילים ולוקטו מאמרים רלוונטיים שפורסמו עד ינואר 2016. המחקרים שנכללו בעבודה עסקו בהארעות של סיבוכים יחודיים להתקנים תוך רחמיים (התנקבות הרחם, פליטה של ההתקן) וסיבוכים פחות ספציפיים (זיהומים בדרכי המין, דימום או כאב שחייבו הוצאה של ההתקן, ועוד) בקרב נשים מניקות ולא מניקות. בנוסף נכללו עבודות שהשוו את יעילותם ובטיחותם של התקנים תוך רחמיים ואמצעי מניעה אחרים בקרב נשים מניקות, ולבסוף נכללו עבודות שבדקו את איכות ההנקה בקרב נשים שהשתמשו בהתקני נחושת מול נשים שהשתמשו באמצעי מניעה לא הורמונליים אחרים או לא השתמשו בדבר.

עשרים ושלושה מ 548 המאמרים שנמצאו עמדו באמות המידה להכללה בסקירה. שני מחקרים הצביעו על סיכון גבוה פי 6-10 להתנקבות הרחם בקרב נשים שהתקינו IUD בעודן מניקות, זאת לעומת נשים שלא הניקו. בשבעה מחקרים הסיכון לתופעות לוואי אחרות היה שקול, ואף מעט נמוך יותר, דווקא בקרב הנשים המניקות. בשלושה מחקרים לא נרשמה עליה בסיבוכים או תופעות לוואי בקרב נשים מניקות שהשתמשו בהתקן תוך רחמי לעומת נשים מניקות שלא בחרו בהתקנים. איכות ההנקה ושגשוג היונקים בקרב נשים עם התקן נחושת לא נפלו ממדדים מקבילים אצל נשים שהשתמשו באמצעי מניעה לא הורמונליים אחרים או לא השתמשו באמצעי מניעה כלל.

לסיכום, הסיכון לסיבוכים המוכרים של תקנים תוך רחמיים כמו פליטה של ההתקן, דימום או כאב אגני היו שקולים בקרב נשים מניקות ולא מניקות, עם יתרון קל למניקות. התנקבות הרחם, תופעה נדירה מאוד כשלעצמה, הופיעה בשכיחות גבוהה יותר בקרב נשים מניקות בשני מחקרים. לא נמצאו ראיות להשפעה מזיקה של התקני נחושת על איכות ההנקה או שגשוג התינוקות.

מקור:

Contraception. 2016 Jul 12. pii: S0010-7824(16)30160-3. doi: 10.1016/j.contraception.2016.07.006. [Epub ahead of print]
Safety of Intrauterine Devices in Breastfeeding Women: A Systematic Review.
Berry-Bibee EN1, Tepper NK2, Jatlaoui TC2, Whiteman MK2, Jamieson DJ2, Curtis KM2.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  התקן תוך רחמי,  התקן לבונוגסטרל,  הנקה,  התנקבות הרחם,  דימום נרתיקי,  התקן תוך רחמי מנחושת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו