מחקרים 14.12.2016

יותר נזק מתועלת? לויקופניה במהלך כימותרפיה מקדימה בסרטן צוואר הרחם

חוקרים מאיטליה זיהו קשר מובהק בין לויקופניה במהלך כימותרפיה מקדימה בסרטן צוואר הרחם עם התפשטות מקומית לירידה בשרידות החולות ועליה בסיכון להשנות המחלה

רעילות המטולוגית היא בין הסיבוכים החמורים של טיפול כימותרפי מקדים (neoadjuvant chemotherapy (NACT. חוקרים מאיטליה בדקו האם פגיעה בשורות התאים השונות במח עצם, ובפרט ירידה בשורה הלבנה- לויקופניה, מנבאת שרידות של חולות סרטן צוואר הרחם עם התפשטות מקומית אשר קיבלו NACT כהכנה לטיפול כירורגי במחלתן. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת European Journal of Obstetrics & Gynecology.

בעבודה נכללו 126 חולות עוקבות שקיבלו טיפול כימותרפי מקדים מבוסס פלטינום לקראת ההתערבות הכירורגית בסרטן צוואר הרחם עם חדירה מקומית אך ללא התפשטות מרוחקת. אצל 94 (74.6%) חולות התפתחה רעילות המטולוגית מדרגה 2+, סיבוכים לא המטולוגיים מדרגה 2+ אובחנו אצל 11 חולות בלבד (8.7%). 21 חולות (16.6%) לקו בהשנות המחלה במהלך מעקב חציוני בן 37.1 חודשים. בניתוח רב משתני לא זוהו גורמים מובהקים שנקשרו למשך הרמיסיה, אולם לויקופניה מדרגה 2+ במחזור הכימותרפי השלישי נקשרה לפרוגנוזה פחות טובה – רמיסיה קצרה יותר (יחס סיכון (HR)י3.13, P=0.06). בין הגורמים שנקשרו לקיצור השרידות הכוללת בלטו – קשריות לימפה חיוביות (יחס סיכון 14.6, P=0.05), מעורבות נרתיקית (יחס סיכון 5.81, P=0.01) וגם כאן, לויקופניה מדרגה 2+ (יחס סיכון 9.98, P=0.03). גם בניתוח רציף חומרת הלויקופניה הציגה מתאם מובהק עם שרידות החולות (P<0.001).

החוקרים מסכמים כי הדיכוי החיסוני של טיפול כימותרפי מקדים עלול לגרום ליותר נזק מתועלת בקרב חולות סרטן צוואר הרחם ויתכן מאוד כי הדברים נכונים גם בסוגי ממאירויות נוספים. המסקנות עולות בקנה אחד עם ההבנה ההולכת ומתגבשת באשר לתפקידה המכריע של מערכת החיסון בשליטה ובקרה של תהליכים אונקולוגיים.

מקור:

Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 2016 Nov 19;208:41-45. doi: 10.1016/j.ejogrb.2016.11.017. [Epub ahead of print]
Chemotherapy-related leukopenia as a biomarker predicting survival outcomes in locally advanced cervical cancer.
Bogani G1, Sabatucci I2, Maltese G2

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן צוואר הרחם,  טיפול מקדים,  טיפול נאואדג'ובנטי,  לויקופניה,  דיכוי חיסוני
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו