מחקרים 20.12.2016

סמני דלקת, עקה חמצונית ודכאון קליני

מחקר מקרה ביקורת מצביע על קשר בין עקה חמצונית ותהליכים דלקתיים לדכאון קליני. רמות של תוצרי חמצון וסמני דלקת נקשרו באופן מובהק גם לתגובה לנוגדי דכאון

(Depression (shutterstock

מנגנונים דלקתיים ועקה חמצונית נקשרו לדכאון בשורה של עבודות מחקר בשנים האחרונות. חוקרים משבדיה וארה"ב ערכו מחקר מבוקר נוסף שהתמקד הפעם בסמני דלקת וסמנים של עקה חמצונית בדמם של חולי דכאון קליני והקשר בין רמותיהם לתגובה לנוגדי דכאון והפרוגנוזה של החולים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Psychoneuroendocrinology.

למחקר גויסו 50 חולים עם דכאון קליני (MDD) ו 55 משתתפים בריאים בזרוע הביקורת. מכל הנחקרים ניטלו בדיקות דם בהן נבדקו רמות של IL6, TNFα, CRP, F2-isoprostanes, 8-OH 2-deoxyguanosine (8-OHdG), glutathione peroxidase, glutathione, וויטמין C. הערכה של חומרת הדכאון התבססה על האומדן המתוקף Hamilton Depression Rating Scaleי(HDRS).

כל המשתתפים היו בריאים גופנית ולא נטלו טיפול תרופתי קבוע. 22 חולים עם דכאון קיבלו טיפול בנוגדי דכאון מקבוצת מעכבי הספיגה החוזרת של סרוטונין (SSRI) למשך שמונה שבועות, בתום הטיפול החולים עברו הערכה קלינית נוספת שכללה אומדן תסמיני דכאון ובדיקות דם לסמנים המוזכרים.  תגובה חיובית לנוגדי הדכאון הוגדרה כהפחתה בת 50% או יותר בציון ה HRDS לאחר שמונה שבועות של טיפול תרופתי.

ניתוח תוצאות המחקר מלמד כי גם לאחר תקנון לגיל, מגדר, BMI וסטטוס עישון הרמות של חלק מהסמנים היו גבוהות באופן מובהק בקרב חולי דכאון בהשוואה לנבדקי הביקורת – (IL-6 (p<0.001), TNF-α (p<0.001
(OHdG (p=0.018), F2-isoprostanes (p=0.012.

רמות של F2-isoprostane, תוצר חמצון של חומצות שומן וסמן בולט של עקה חמצונית, היו גבוהות באופן מובהק בקרב חולי דכאון שגילו עמידות לטיפול ב SSRI, הרמה הייתה גבוהה יותר הן בנקודת הבסיס (P=0.006) והן בתום שמונת השבועות של טיפול תרופתי (P=0.031). בנוסף חולים שלא הגיבו ל SSRI הציגו עליה מתמדת בסמן החמצוני 8-OHdG (תוצר של חמצון חומצות הגרעין) לאורך הטיפול (P=0.021), מנגד חולים שהגיבו לטיפול התרופתי הציגו ירידה מובהקת בסמן הדלקתי IL6,יP=0.019.

לסיכום, תוצאות המחקר עולות בקנה אחד עם תוצאות של עבודות קודמות אשר קשרו בין עקה חמצונית ותהליכים דלקתיים לדכאון קליני. מסתבר כי לא מדובר רק בקשר הארעות אלא ככל הנראה בבסיס פתופיזיולוגי משותף שכן רמות של סמני עקה חמצונית וסמני דלקת נקשרו באופן מובהק לתגובה לנוגדי דכאון והשתנו בהלימה מובהקת לשיפור האפקטיבי.

מקור:

Psychoneuroendocrinology. 2016 Nov 30;76:197-205. doi: 10.1016/j.psyneuen.2016.11.031. [Epub ahead of print]
Oxidative stress, inflammation and treatment response in major depression.
Lindqvist D1, Dhabhar FS2, James SJ3

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סמני דלקת,  עקה חמצונית,  SSRI,  נוגדי דיכאון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו