מחקרים 30.04.2017

הקשר בין ציפיות שליליות לתוצאותיו של טיפול אנדוקריני בנשים עם סרטן שד

ממחקר שתוצאותיו התפרסמו ב- Annals of Oncology עולה כי לציפיות שליליות של מטופלות עם סרטן שד הנוגעות להשפעתו של הטיפול האנדוקריני האדג'ובנטי השפעה משמעותית הן על הופעתן של תופעות לוואי והן על ההיענות לטיפול

סרטן השד (אילוסטרציה)

במחקר שנערך בגרמניה, ביקשו החוקרים לקבוע  האם ציפיות של מטופלות עם סרטן השד הנוגעות לתופעות הלוואי בעקבות טיפול אנדוקריני, משפיעות על היארעות תופעות הלוואי, על איכות חייהן של המטופלות ועל ההיענות לטיפול.

למחקר עוקבה פרוספקטיבי שנערך במרפאה ראשונית הנמצאת במרכז אוניברסיטאי לטיפול בסרטן השד, גויסו מטופלות עם סרטן שד בעל קולטנים חיוביים להורמונים, לאחר ניתוח, טרם התחלת טיפול אנדוקריני אדג'ובנטי. הערכה מובנית של ציפיות הנוגעות להשפעת הטיפול ותופעות לוואי, הופעתן של תופעות לוואי, איכות החיים והיענות לטיפול נעשתה כשבוע לאחר הניתוח, וכעבור 3 ו- 24 חודשים מהתחלת הטיפול האנדוקריני.

במחקר השתתפו כ- 111 נשים, מתוכן 107 ו- 88 עברו הערכה חוזרת כעבור 3 ו- 24 חודשים, בהתאמה. כעבור שנתיים של טיפול אנדוקריני, נראה שיעור גבוה של תופעות לוואי בקרב המטופלות (כאבי פרקים ב- 71.3%, עלייה במשקל ב- 53.4%, גלי חום ב- 46.5%), ושל תסמינים שלא נראו כקשורים באופן ישיר לטיפול (קשיי נשימה ב- 28.1%, סחרחורות ב- 25.6%). נמצא קשר משמעותי בין ציפיות טרם התחלת הטיפול להופעה של תופעות לוואי בטווח הארוך, ולאיכות החיים המדווחת. הסיכון היחסי לקיומן של תופעות לוואי כעבור שנתיים של טיפול אנדוקריני היה גבוה יותר בקרב מטופלות עם ציפיות שליליות טרם התחלת הטיפול, בהשוואה למטופלות שלא הראו ציפיות שליליות (RR 1.833; 95%CI 1.032-3.256). עוד עולה מהתוצאות, כי ציפיות טרם התחלת הטיפול נמצאו קשורות להיענות לטיפול כעבור 24 חודשים (r=-0.25, P=0.006).

לסיכום, מתוצאות המחקר עולה כי לציפיות תפקיד חשוב הנוגע לתוצאות הטיפול האנדוקריני בחולות סרטן שד. ציפיות שליליות מגדילות את הסיכון להופעת תופעות לוואי (אפקט נוסבו), ולחוסר היענות לטיפול. יש לשקול שימוש בשיח חיובי ומאוזן בעת מתן הטיפול התרופתי, על מנת להקל על המטופלות, ואולי אף להפחית את היארעותן של תופעות הלוואי ולשפר את ההיענות ארוכת הטווח לטיפול.

מקור:

Nestoriuc, Y., von Blanckenburg, P., Schuricht, F., Barsky, A.J., Hadji, P., Albert, U.S. and Rief, W., 2016. Is it best to expect the worst? Influence of patients' side-effect expectations on endocrine treatment outcome in a 2-year prospective clinical cohort study. Annals of Oncology27(10), pp.1909-1915.

ערכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן שד,  טיפול אנדוקריני,  ציפיות,  אפקט נוסבו,  תופעות לוואי,  היענות לטיפול
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו