סכיאטיקה 16.05.2017

פרגבלין לטיפול בסכיאטיקה

במחקר מבוקר אקראי לא נמצא יתרון לטיפול בפרגבלין (ליריקה) בכאב סכיאטי בהשוואה לפלצבו, אך שיעורן של תופעות לוואי בקרב המטופלים בפרגבלין היה גבוה משמעותית

סכיאטיקה עלולה להוביל למגבלה משמעותית בתפקוד, ועדויות בנוגע לטיפול מיטבי מוגבלות. פרגבלין (ליריקה) מהווה טיפול יעיל במספר סוגים של כאב נוירופטי. במחקר שנערך באוסטרליה ביקשו החוקרים לבדוק האם טיפול בפרגבלין עשוי להפחית את עוצמתו של כאב סכיאטי.

למחקר אקראי, כפול-סמיות, מבוקר פלצבו גויסו מטופלים שאובחנו עם סכיאטיקה ממרפאות חוץ בניו סאות' ויילס שבאוסטרליה. המשתתפים חולקו באופן אקראי לקבל טיפול בפרגבלין במינון של 150 מ"ג ליום (עם עלייה הדרגתית בהתאם לצורך עד למינון מקסימלי של 600 מ"ג ליום), או לקבל טיפול בפלצבו, למשך 8 שבועות. התוצאה עיקרית הוגדרה כעוצמת הכאב ברגל לפי סולם דירוג של 0-10 (0 – העדר כאב, 10 – כאב מירבי) כעבור 8 שבועות של טיפול, ובנוסף נעשתה הערכה של עוצמת הכאב בשבוע 52. תוצאות משניות כללו את רמת המגבלה הנגרמת כתוצאה מהכאב, עוצמת כאבי גב, ומדדי איכות חיים במרווחי זמן שהוגדרו במהלך מעקב של שנה אחת.

207 מטופלים לקחו חלק במחקר, מתוכם 106 בקבוצת הטיפול בפרגבלין, ו- 101 בקבוצת הפלצבו. בשבוע 8 למחקר, דירוג חציוני של עוצמת הכאב ברגל היה 3.7 בקבוצת הפרגבלין ו- 3.1 בקבוצת הפלצבו (הבדל מחושב של 0.5; 95% CIי-0.2-1.2). בשבוע 52, הדירוג החציוני של עוצמת הכאב היה 3.4 בקבוצת הפרגבלין, ו- 3.0 בקבוצת הפלצבו (הבדל מחושב של 0.3; 95% CIי-0.5-1.0). לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות גם מבחינת התוצאות המשניות שהוגדרו בשבוע 8 או בשבוע 52. בסך הכל דווח על כ- 227 אירועים של תופעות לוואי בקבוצת הפרגבלין, בהשוואה ל- 124 אירועים בקבוצת הפלצבו. סחרחורת הייתה נפוצה יותר בקרב משתתפים שטופלו בפרגבלין בהשוואה לפלצבו.

החוקרים מסכמים כי טיפול בפרגבלין לא הפחית בצורה משמעותית את עוצמת הכאבים, או הוביל לשיפור במדדים אחרים, כמו מגבלה בתפקוד או איכות חיים, בהשוואה לפלצבו בקרב מטופלים הסובלים מסכיאטיקה. שיעורן של תופעות לוואי היה גבוה משמעותי בקרב מטופלים בפרגבלין בהשוואה לפלצבו.

מקור:

Mathieson, Stephanie, Christopher G. Maher, Andrew J. Mclachlan, Jane Latimer, Bart W. Koes, Mark J. Hancock, Ian Harris, Richard O. Day, Laurent Billot, Justin Pik, Stephen Jan, and C.-W. Christine Lin. Trial of Pregabalin for Acute and Chronic Sciatica. New England Journal of Medicine 376.12 (2017): 1111-120. Web.

ערכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  מחקרים,  סכיאטיקה,  כאב נוירופטי,  פרגבלין
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו