סרטן אורותליאלי 09.07.2017

השפעת הטיפול בלאטזוליזומאב בסרטן שלפוחית השתן בהשוואה לכימותרפיה

אטזוליזומאב (טסנטריק) מביא לתגובה מהירה וממושכת בקרב חולי סרטן תאי האורותל של שלפוחית השתן עם ביטוי PD-L1 על ידי תאי מערכת החיסון שהסתננו לגידול

בשלושת העשורים האחרונים לא חלה התקדמות חשובה בטיפול בסרטן תאי האורותל של שלפוחית השתן (urothelial bladder cancer - UBC) וכימותרפיה הינה עדיין סטנדרט הטיפול המקובל. מסיבה זו, תוצאי המטופלים, בפרט אלו שאינם מגיבים לכימותרפיה או לא מסוגלים לסבול טיפול זה, נותרים גרועים.

אחד המאפיינים הבולטים של UBC הינו שיעורים גבוהים של מוטציות סומטיות. שינויים גנטיים אלה עשויים להגביר את היכולת של מערכת החיסון בזיהוי תאים סרטניים כתאים זרים, עקב מספר אנטיגנים גבוה. מנגד, סוגי סרטן אלו מסוגלים לחמוק מעינה של מערכת החיסון וכתוצאה מכך מפעילותה הנגדית, על ידי ביטוי ליגנד 1 למוות תאי מתוכנת (programmed death-ligand – PD-L1, ידוע גם כ- CD-247 או B7-H1) במיקרו-סביבה של הגידול. מסיבה זו בחנו החוקרים את הנוגדן ל- PD-L1 אטזוליזומאב (Atezolizumab – Tecentriq; MPDL3280A), אימונותרפיה מערכתית לסרטן, כטיפול ב- UBC גרורתי.

אטזוליזומאב הינו נוגדן חד-שבטי אנושי מהונדס, עם זיקה גבוהה ל- PD-L1, שמונע את האינטראקציה בין PD-L1 (ליגנד) ל- PD-1 (קולטן) ו- B7-1 (CD-80). מאחר ו- PD-L1 מתבטא בתאי T משופעלים, אטזוליזומאב הונדס עם שינוי בדומיין Fc שחוסם במינונים קליניים את תגובת הרעילות התאית המופעלת בקשירת נוגדן, על מנת למנוע מחסור בתאי T המבטאים PD-L1.

במחקר שלב I נמצא כי לאטזוליזומאב פעילות משמעותית ב-UBC גרורתי. התגובות לתרופה הופיעו במרבית המקרים בשלבים המוקדמים של הטיפול, לרוב כבר בהערכת התגובה הראשונה (שישה שבועות מתחילת הטיפול), וכמעט בקרב כל הטופלים שהגיבו לטיפול, התגובה נמשכה גם בעת חתך איסוף הנתונים. מחקר זה עוצב עם התאמה שאפשרה שימוש בעוקבות מטופלים חיוביים לסמן ביולוגי – ביטוי PD-L1 על ידי תאי מערכת החיסון שהסתננו לגידול. התאמה זו הביאו לגילוי כי מטופלים חיוביים לסמן היו עם שיעורי תגובה גבוהים במיוחד לאטזוליזומאב. זאת ועוד, הודות לפרופיל הבטיחות המיטבי, שכלל העדר רעילות כלייתית, מטופלים עם UBC - אשר נוטים להיות מבוגרים ובעלי היארעות גבוהה של הפרעות בתפקוד הכלייתי - צפויים לסבול את הטיפול באטזוליזומאב יותר מאשר כימותרפיה סטנדרטית.

תוצאות אלו מצביעות על התפקיד החשוב שעשוי להיות לאטזוליזומאב (טסנטריק), אשר קיבל מעמד של תרופה פורצת דרך מה-FDA בשנת 2014, בטיפול בסרטן תאי האורותל של שלפוחית השתן.

מקור: 

Powles T, Eder JP, Fine GD, Braiteh FS, Loriot Y, Cruz C, Bellmunt J, Burris HA, Petrylak DP, Teng SL, Shen X, Boyd Z, Hegde PS, Chen DS, Vogelzang NJ.
MPDL3280A (anti-PD-L1) treatment leads to clinical activity in metastatic bladder cancer
Nature. 2014 Nov 27;515(7528):558-62. doi: 10.1038/nature13904.

נושאים קשורים:  סרטן אורותליאלי,  סרטן שלפוחית השתן,  כימותרפיה,  PD-L1,  CD-247,  B7-H1,  אטזוליזומאב,  טסנטריק,  MPDL3280A,  אימונותרפיה,  PD-1,  B7-1,  תאי מערכת חיסון שהסתננו לגידול,  מחלת כליות כרונית,  תרופה פורצת דרך,  מחקרים,  תאי T
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו