פסוריאזיס 02.08.2017

יעילותו של Risankizumab בטיפול בפסוריאזיס רובדית בינונית עד קשה

טיפול ב-risankizumab, נוגדן חד שבטי סלקטיבי ל-IL-23, הראה יעילות העולה על זו של ustekinumab, המעכב את פעילותם של IL-23 ו-IL-12, אך יש צורך בעוד מחקרים לבחינת בטיחות הטיפול

פסוריאזיס (צילום: אילוסטרציה)
פסוריאזיס (צילום: אילוסטרציה)

אינטרלויקין 23 נחשב לבעל תפקיד מכריע בפתוגנזה של מחלת הפסוריאזיס. במחקר שתוצאותיו מתפרסמות ב-NEJM ביקשו החוקרים להשוות את יעילותו של risankizumab, נוגדן IgG1 הומני חד שבטי המעכב את פעילותו של IL-23 על ידי היקשרות לתת יחידה p19 של החלבון, ל-ustekinumab, נוגדן המעכב את פעילותם של IL-23 ו-IL-12, בקרב חולים עם פסוריאזיס רובדית בינונית עד קשה.

במחקר רב מרכזי שלב 2 שנערך באירופה ובארצות הברית נכללו כ-166 מטופלים, שחולקו באופן אקראי, ביחס של 1:1:1:1 לקבל טיפול ב-3 מינונים אפשריים של זריקות (risankizumab  -_ ג18 מ"ג, 90 מ"ג או 180 מ"ג) או טיפול במינון מותאם למשקל של ustekinumab. התוצאה העיקרית הוגדרה כהפחתה של 90% או יותר בשטח העור הנגוע לפי מדד Psoriasis Area and Severity Index (PASI).

נתונים סטטיסטיים: כעבור 12 שבועות, שיעורם של המטופלים שהשיגו הפחתה של 90% או יותר לפי מדד PASI היה 77% (64 מתוך 83 מטופלים) בקבוצת ה-risankizumab, בהשוואה ל- 40% (16 מתוך 40 מטופלים) בקבוצת ה-ustekinumab. שיעורם של מטופלים עם נסיגה של 100% לפי ציון PASI היה 45% בקבוצות ה-risankizumab בהשוואה ל-18% בקבוצת ה-ustekinumab. הטיפול הראה יעילות במרבית המקרים עד 20 שבועות לאחר מתן המינון האחרון של 90 או 180 מ"ג של risakizumab. בקבוצות ה-risakizumab במינונים 18 מ"ג ו-90 מ"ג, ובקבוצת ה-ustekinumab ה-,  12%, 15% ו-8% מהמטופלים, בהתאמה, סבלו מתופעות לוואי רציניות, כולל שני מקרים של BCC ואירוע לבבי אחד, אך לא נראו תופעות לוואי רציניות בקבוצת המשתתפים שטופלו risankizumab במינון 180 מ"ג.

סיכום: החוקרים מסכמים כי במחקר שלב 2, עיכוב סלקטיבי של IL-23 עם risankizumab הראה יעילות העולה על זו של ustekinumab. עם זאת, הם מסייגים: מחקר זה לא היה נרחב או ארוך דיו על מנת להסיק מסקנות הנוגעות לבטיחותו של הטיפול.

מקור:

Papp, Kim A., Andrew Blauvelt, Michael Bukhalo, Melinda Gooderham, James Krueger, Jean-Philippe Lacour, Alan Menter, Sandra Philipp, Howard Sofen, Stephen Tyring, Beate R. Berner, Sudha Visvanathan, Chandrasena Pamulapati, Nathan Bennett, Mary Flack, Paul Scholl, and Steven J. Padula. Risankizumab versus Ustekinumab for Moderate-to-Severe Plaque Psoriasis. New England Journal of Medicine 376.16 (2017): 1551-560.

עריכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  אינטרלויקין 23,  נוגדן הומני חד שבטי,  Risankizumab,  Ustekinumab,  מחקרים,  פסוריאזיס
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו