שינה 21.12.2017

האם חוסר שינה נורמטיבי בחיי היום יום גורם לנו להיות רעבים יותר?

הקשר בין מיעוט שינה נורמטיבי כרוני ובין תגובת המוח לגירוי ויזואלי של תמונות מזון

הפרעות שינה (אילוסטרציה)

חסך שינה כרוני היא תופעה שהולכת ומתפשטת בעולם המודרני, ורבים ישנים פחות מ-6 שעות ביום. מחקרים רבים ביססו את הקשר בין חסך שינה להפרעות מטאבוליות, תיאבון מוגבר ועודף משקל, אך רובם נערכו בתנאי חסך שינה קיצוני או בחולים עם הפרעות שינה משמעותיות.

מחקר זה בדק את הקשר בין מיעוט שינה נורמטיבי כרוני ובין תגובת המוח לגירוי ויזואלי של תמונות מזון באמצעות Functional MRI במתנדבים בריאים. במחקר השתתפו 15 מתנדבים בריאים, גברים, עם BMI תקין. המחקר בוצע ב-3 שלבים:

  1. שינה רגילה וביצוע בדיקות שינה באמצעות אקטיגרף בבית במשך שבועיים
  2. הארכת שינה במעבדת שינה ובדיקת פוליסומנוגרפיה מדי לילה במשך שבועיים (אפשרות לישון עד 12 שעות בלילה)
  3. חסך שינה של 39 שעות במעבדת השינה

בתום כל שלב נבדקה רמת הרעב באמצעות שאלונים לפני ואחרי ארוחת בוקר ובוצעה בדיקת Functional MRI שבדקה תגובת המוח לגירוי ויזואלי באמצעות תמונות של מזון.

נתונים סטטיסטיים: הנבדקים ישנו בממוצע 7.3 שעות בלילה בבדיקה הביתית. בפאזת הארכת השינה, בתחילה משך השינה הלך והתארך, ובהמשך הלך והתקצר עד שהגיע למשך השינה האופטימלי לכל נבדק, שהיה ארוך יותר ממשך השינה בבית, מה שמעיד על כך שכולם סבלו מחסך שינה כרוני. שאלוני הרעב וכן בדיקת ה-MRI הדגימו ירידה ברמת הרעב ותגובה מופחתת לגירוי מזון ויזואלי בתקופת הארכת השינה, ועלייה חוזרת ברעב ובתגובת המוח (במיוחד באמיגדלה ואינסולה שאחראיות לתחושת הנאה) לאחר חסך שינה נוסף.

סיכום: ממצאי המחקר מעידים כי חסך שינה נורמטיבי כביכול חושף את המטופלים להפרעות מטאבוליות והשמנת יתר במנגנון של הגברת הרעב, וכי שינה אופטימלית מנטרלת אפקט זה.

מקור:

Unrecognized Sleep Loss Accumulated in Daily Life Can Promote Brain Hyperreactivity to Food Cue
Ruri Katsunuma, MRes  Kentaro Oba, PhD  Shingo Kitamura, PhD Yuki Motomura, PhD  Yuri Terasawa, PhD  Kyoko Nakazaki, PhD  Akiko Hida, PhD Yoshiya Moriguchi, MD, PhD  Kazuo Mishima, MD, PhD
Sleep, Volume 40, Issue 10, 1 October 2017

 ערכה : ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  חסך שינה,  אקטיגרף,  אמיגדלה,  אינסולה,  רעב,  שינה,  Functional MRI,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו