חדשות 03.01.2018

"שיבא": תחליף לניתוח לב פתוח בתיקון שסתום

גישה חדשנית: פעולת תיקון מלא של מסתם מיטרלי עם טבעת מיטרלית סגורה, בלב פועם, דרך צנתר שהוחדר מחוד הלב וללא שימוש במכונת לב-ריאה, בוצעה על ידי מומחי "שיבא"

ניתוח לב פתוח (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

במרכז הרפואי שיבא ביצעו פעולת תיקון מלא של מסתם מיטרלי עם טבעת מיטרלית סגורה, בלב פועם, דרך צנתר שהוחדר מחוד הלב וללא שימוש במכונת לב-ריאה.

הפעולה בוצעה על מטופל בן 67 מצפון הארץ אשר עבר לפני כשנתיים ניתוח מעקפים. בחודשים האחרונים פיתח המטופל אי-ספיקת לב קשה על רקע התפתחות דליפה קשה של המסתם המיטרלי המפריד בין החדר השמאלי לפרוזדור הלב. האפשרות לביצוע ניתוח לב פתוח נבחנה אך מדובר היה בסיכון ניתוחי מוגבר ועל כן הוחלט להמליץ על גישה חדשנית שעדיין לא בוצעה בעולם והתקבל עבורה אישור מיוחד ממשרד הבריאות.

במהלך הפעולה, הושתלה טבעת מיטרלית שלמה סגורה בעזרת צנתר, דרך חוד הלב, על לב פועם, ללא שימוש במכונת לב-ריאה. כמו כן, דרך אותו פתח בחוד הלב ותוך שימוש בטכנולוגיה חדשנית גם כן, הושתלו בנוסף מיתרים מלאכותיים חדשים. בכך בוצע תיקון מלא של המסתם, כפי שנעשה בניתוח לב פתוח. הפעולה בוצעה בהצלחה והמטופל עבר התאוששות מלאה.

הפעולה בוצעה על ידי צוות ניתוחי לב, קרדיולוגיה והרדמה בשיבא בראשותם של פרופ' אהוד רענני, מנהל המערך לניתוחי לב, ד"ר אלכסנדר ליפיי, מנתח לב בכיר במערך, פרופ' ויקטור גויטע, מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית, וד"ר דיוויד מירקין מבית החולים שע"צ ופוריה.

פרופ' אהוד רענני: "היות שהיה מדובר בחולה מורכב אשר האלטרנטיבות המוכרות והשגורות סיכנו את חייו, היה צריך למתוח את הגבולות, לחשוב מחוץ לקופסה על מנת להימנע מניתוח לב פתוח והחלמה ארוכה. היה ברור שמדובר בתהליך לא שגרתי שדרש חשיבה יצירתית ובזכות ההירתמות הן של משרד הבריאות והן של מומחי הלב מדיסציפלינות שונות בשיבא יכולנו לספק את הרפואה הטובה ביותר והנכונה ביותר למטופל. בזכות הניסיון והמעטפת הכוללת שאנו יודעים לספק, מגיעים אלינו המקרים המורכבים ביותר מכל הארץ. אני שמח שאנו יכולים לתת להם מענה".

פרופ' ויקטור גויטע: "ההליך שביצענו בשיתוף פעולה בין היחידה לקרדיולוגיה פולשנית למערך לניתוחי לב אפשר להשיג תוצאה אופטימלית מבלי לפתוח את בית החזה. מנענו מהחולה פרוצדורה יותר מסובכת וביצענו בהליך אחד שתי פעולות משולבות של הצבת הטבעת והשתלת המיתרים המלאכותיים, דבר אשר לא נעשה עדיין בעולם ".

הטבעת שהושתלה בהליך פותחה על ידי חברת וולקר (valcare) הישראלית והינה הטבעת השלמה הסגורה היחידה בעולם להשתלה דרך צנתר, נמצאת במחקר קליני ועדיין אינה מאושרת לשימוש מסחרי. על כן, נדרש והתקבל אישור מיוחד ממשרד הבריאות לביצוע הפעולה. כמו כן, בוצע במהלך הפעולה דרך אותו פתח, שימוש בטכנולוגייתNeoChord  המשווקת על ידי קבוצת ניאופרם, ומאפשרת השתלת מיתרים מלאכותיים לתיקון המסתם המיטרלי על לב פועם וללא חיבור למכונת לב ריאה. הטכנולוגיה הזאת נמצאת בשימוש במספר מרכזים מובילים בעולם ומחלקת ניתוחי הלב בשיבא הינה הראשונה במדינת ישראל להשתמש בטכנולוגיה זו בשנה האחרונה.

לדברי טל רבינוביץ, מנכ"ל אלדן מקבוצת ניאופרם: "שיתוף הפעולה בין שיבא לאלדן בשימוש בטכנולוגיה מתקדמת זו מאפשרת לחולים עם מחלת ניוון מסתם מיטרלי לעבור ניתוח פולשני זעיר על לב פועם.

נושאים קשורים:  מסתם מיטרלי,  אי ספיקת לב,  ניתוח לב,  המרכז הרפואי שיבא,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו

כל הכבוד!