מחלות מין 06.02.2018

מחלות מין והסיכון להעברת נגיף האיידס בעת לידה

נוכחות של מחלת מין כלשהי, ובעיקר CMV, מגדילה את הסיכוי להעברת נגיף HIV מהאם לתינוק

הידבקות במחלות מין כגון כלמידיה (נגרמת על ידי Chlamydia trachomatis), זיבה (נגרמת על ידי Neisseria gonorrhoeae), עגבת (נגרמת על ידי Treponema Pallidum) ו-CMV - Cytomegalovirus בזמן ההריון עלולה לפגוע הן בהריון והן בתינוק.

במחקר המתואר להלן נבדקה ההשפעה של מחלות מין אצל האם על העברת נגיף HIV מהאם לתינוק.

המחקר התבסס על איסוף דגימות שתן מנשים בהריון עם HIV במהלך הלידה, אשר נבדקו באמצעות תגובת שרשרת של פולימראז (Polymerase Chain Reaction, PCR) עבור זיהוי של כלמידיה, זיבה, עגבת ו-CMV. המעבר של HIV לתינוק נקבע על פי בדיקת PCR סדרתית ל-DNA לזיהוי HIV. כמו כן, עגבת אצל האם נבדקה באמצעות בדיקת VDRLי(Venereal Disease Research Laboratory) ובדיקת אימות של נוגדנים לטרפונמה.

במסגרת המחקר נבדקו 899 זוגות של אמהות ותינוקות ממאגר 040 של רשת הניסויים למניעת HIVי(HIV Prevention Trials Network, HPTN) של המכון הלאומי לבריאות הילד והתפתחות האדם (National Institute of Child Health and Human Development, NICHD).

בקרב יותר מ-30% מהזוגות התגלתה לפחות אחת מהמחלות הנ"ל בעת הלידה, כאשר נצפו שיעורים גבוהים של עגבת (8.7%), כלמידיה (17.8%), זיבה (4%) ו-CMVי(6.3%).

מעבר של נגיף HIV מהאם לתינוק נצפה אצל 12.5%, 10.3%, 11.1% ו-26.3% מהתינוקות שנולדו לנשים עם כלמידיה, עגבת, זיבה ו-CMV, בהתאמה. 42% מהתינוקות שנדבקו ב-HIV נולדו לנשים עם לפחות אחת מבין 4 המחלות הנ"ל.

כמו כן, לנשים עם המחלות הללו היה סיכוי כמעט כפול ללדת תינוק עם HIV (יחס סיכויים מותאם: 1.9; רווח בר-סמך 95%: 1.1-3.0), ובפרט לנשים עם שתי מחלות מין (יחס סיכויים מותאם: 3.4; רווח בר-סמך 95%: 1.5-7.7). עוד דווח כי זיהום CMV אצל האם (יחס סיכויים מותאם: 4.4; רווח בר-סמך 95%: 1.5-13.0) וזיהום CMV מולד בתינוק (יחס סיכויים מותאם: 4.1; רווח בר-סמך 95%: 2.2-7.8) נמצאו קשורים לסיכון מוגבר להעברת HIV מהאם לתינוק, בעוד שלא נמצא קשר כזה לעגבת, זיבה וכלמידיה.

לסיכום, נשים בהריון עם HIV נמצאות בסיכון גבוה למחלות מין. מחלות מין בנוסף ל-HIV כמעט מכפילות את הסיכון להעברת HIV מהאם לתינוק. נראה שזיהום CMV מהווה את הסיכון הגדול ביותר להעברת HIV מהאם לתינוק.

מקור:

Adachi K, Xu J, Yeganeh N, et al. Combined evaluation of sexually transmitted infections in HIV-infected pregnant women and infant HIV transmission. PLoS ONE. 2018;13(1):e0189851.

נושאים קשורים:  HIV,  מחלות מין,  כלמידיה,  זיבה,  עגבת,  CMV,  הריון,  לידה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו