כאב 18.02.2018

מחקר ישראלי חדש: השפעת הטיפול בקנאביס וההיענות אליו בקרב מבוגרים

מחקר שבדק את השפעת הקנאביס הרפואי על מבוגרים מצא שכ-94% ממטופלי קנאביס רפואי מעל גיל 65 דיווחו על שיפור במצבם הכללי

קנאביס רפואי (צילום: אילוסטרציה)
קנאביס רפואי (צילום: אילוסטרציה)

מחקר תצפיתי ישראלי שהתפרסם בימים אלה בכתב העת הרפואי European Journal of Internal Medicine חושף כיצד מגיבים מטופלים מבוגרים לקנאביס רפואי. על פי תוצאות המחקר שביצעו חוקרים מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, בשיתוף עם חברת "תיקון עולם", כ-94% מהמטופלים דיווחו על שיפור במצבם הכללי.

המחקר, שעקב אחרי יותר מ-2,700 מטופלים בני 65 ומעלה מתחילת 2015 ועד לחודש אוקטובר אשתקד, מצא כי המטופלים דיווחו לאחר חצי שנת טיפול על שיפור ברמת הכאב שהם חשים מרמה חציונית של 8 לרמה חציונית של 4 בסולם המדרג את מידת הכאב בערכים של אפס עד עשר.

לפני הטיפול דיווחו 79% מהמשתתפים במחקר על איכות חיים רעה או רעה מאוד. כחצי שנה לאחר הטיפול הגדירו 58% מהמשתתפים את איכות חייהם כטובה או כטובה מאוד. כ-60% מהמטופלים תיארו את הטיפול בקנאביס רפואי כמוצלח.

כ-11% מהמשתתפים במחקר הפסיקו את הטיפול בקנאביס רפואי. רובם זנחו את הטיפול משום שדיווחו שהוא לא יעיל עבורם. 38 משתתפים הפסיקו את הטיפול בשל השפעות שליליות שהיו לו.

יותר מ-18% מהמטופלים דיווחו כי הם הפחיתו או הפסיקו לחלוטין שימוש בתרופות אופיאטיות לשיכוך כאבים. ארבעה אחוזים מהעונים דווקא הגבירו את צריכת התרופות האופיאטיות לאחר תחילת הטיפול בקנאביס רפואי.

מנהל המחקר, פרופ' ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים בבית החולים סורוקה ופרופ' לרפואה באוניברסיטת בן גוריון, מציין כי הוא ושותפיו למחקר מצאו שכ-90% מהמטופלים שהחלו בטיפול בקנאביס רפואי המשיכו איתו. "יש מעט מאוד תרופות שאחוז ההיענות אליהן הוא של 90%. המטופלים מצביעים ברגליים", אומר פרופ' נובק, שמשמש גם כיועץ רפואי של חברת "תיקון עולם".

במחקר נמצא  כי מטופלים מעל גיל 65 בקנאביס רפואי מדווחים פחות על נפילות. יותר מ-53% מהמשתתפים דיווחו בתחילת הטיפול כי הם נפלו לפחות פעם אחת בחצי השנה האחרונה, ואילו לאחר קבלת הטיפול דיווחו רק 22% מהנשאלים על נפילות בששת החודשים האחרונים.

"מצאנו שמטופלים בקנאביס הרפואי מדווחים כי הטיפול היטיב לא רק עם מידת הכאב שחשים מטופלים, אלא גם עם תופעות מזיקות אחרות", מפרט פרופ' נובק. "מצאנו כי המטופלים מדווחים פחות על נפילות, תופעה שפוגעת מאוד באוכלוסייה המבוגרת. ההשערה שלנו היא שהם נוטים ליפול פחות בגלל שהם מפסיקים או מפחיתים נטילת תרופות אופיואטיות בעלות תופעות לוואי קשות מאוד".

ליהי בר לב שליידר, דוקטורנטית במרכז למחקרים קליניים ומנהלת המחקרים של "תיקון עולם", שערכה את המחקר יחד עם פרופ' נובק, פרופ' רפאל משולם ורן אבוחצירה, מציינת כי המחקר מבוסס על שאלונים שממלאים המטופלים בקנאביס רפואי בתחילת הטיפול וחצי שנה לאחר מכן. מדובר במטופלים שנוטלים בדרך כלל הרבה תרופות וסובלים מתחלואה מגוונת, ושהשיפור של אותם מטופלים מבחינת רמת הכאב, איכות החיים וצריכת תרופות הוא מאוד דרמטי".

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  היענות לטיפול,  טיפול בכאב,  מחקרים,  אופיואידים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו