תיאור מקרה 20.02.2018

תיאור מקרה: אינטראקציה בין קנאביס רפואי לוורפרין

מקרה המדגים את חשיבות ניטור ה-INR במטופלים הנוטלים וורפרין ושמן קנאביס

מטופל בן 44 אשר נטל וורפרין (קומדין) עקב השתלת מסתם מכני החל טיפול חמלה בשמן קנאביס (קנבידיול) עקב אפילפסיה עמידה לתרופות. עם העלאת מינון הקנאביס נצפו שינויים חד-כיווניים ב-INR אשר הביאו לשינויים במינון הוורפרין, ללא אירועי דימום.

גבר לבן בן 44 הסובל מתסמונת מרפן ואפילפסיה לאחר שבץ, אשר עבר החלפת מסתם דו-צניפי (מיטרלי) מכני ונוטל וורפרין (Warfarin - Coumadin), גויס לתוכנית עם תווית פתוחה באוניברסיטת אלבמה, ארצות הברית, של שימוש ממניעי חמלה בקנבידיול (Epidiolex) לטיפול באפילפסיה עמידה לתרופות.

המטופל החל לסבול מפרכוסים בגיל 27, במקביל לאבחנה של שבץ לאחר ניתוח לב. למרות שבתחילה היתה שליטה בפרכוסים עם טיפול בתרופה יחידה, הפרכוסים חזרו בשנת 2011 ונקבע כי המטופל אינו מתאים לניתוח לטיפול בפרכוסים, מאחר והתפרצות הפרכוסים היתה לא ממוקדת. בנוסף, הצורך בנוגדי קרישה עקב המסתם המכני הגביל ביצוע בדיקות פולשניות יותר למיקום מוקד הפרכוסים והיווה אתגר להשלמת כל הליך כירורגי נוירולוגי. מסיבה זו הופנה המטופל לתוכנית הקנבידיול של אוניברסיטת אלבמה.

בעת גיוסו למחקר, המטופל נטל למוטריגין (Lamotrigine – Lamictal, Lamodex, Lamogine) במינון 400 מ"ג פעמיים ביום, לבטיראצטם (Levetiracetam – Keppra, Levetrim) במינון 1,500 מ"ג פעמיים ביום ו-וורפרין במינון 7.5 מ"ג פעם ביום. INR היה יציב במשך שישה חודשים לפחות ונע בין 2.0 ל- 2.6. המינון ההתחלתי של שמן הקנבידיול היה 5 מ"ג/ק"ג/יום שחולק לשתי מנות ביום. לפי פרוטוקול המחקר, מינון הקנבידיול הועלה כל שבועיים ב-5 מ"ג/ק"ג/יום נוספים.

עם הטיטור העולה של שמן הקנבידיול, נצפתה עלייה לא לינארית ב- INR. רופא המשפחה ביצע התאמות במינון הוורפרין במאמץ לשמור על הטווח הטיפולי של התרופה. בעת ביקור המחקר האחרון של המטופל, מינון הוורפרין הורד בכ-30%. המטופל היה במעקב רפואי ללא סיבוכי דימום.

למרות השימוש הגובר בנוגדי קרישה פומיים חדשים (NOACs), וורפרין (קומדין) עודנו נוגד הקרישה הנמצא בשימוש הרחב ביותר ברחבי העולם. וורפרין עובר פירוק על ידי קומפלקס אנזימי הכבד ציטוכרום 450P (450CYP) ומערכת זו אחראית גם על הפירוק של קנבידיול. חמישה מבין שבעה איזופורמים של 450-CYP מעורבים בפירוק של וורפרין וקנבידיול. בנוסף לתחרות על אותם אנזימים במסלול המטבולי, קנבידיול הינו מעכב תחרותי של כל שבעת האיזופורמים של 450-CYP ולכן הוא עשוי להפריע לפירוק של וורפרין. שילוב של גורמים אלו מביאים ככל הנראה לעלייה שנצפתה ב- INR בזמן השימוש המקביל בוורפרין וקנבידיול.

ממצאים אלה מדגישים את החשיבות של ניטור הולם של מטופלים המקבלים תוצרי קנאביס בנוסף לתרופות אחרות, בפרט אלו המתפרקות על ידי מערכת אנזימי ציטוכרום 450P. יש לנטר באדיקות את ה-INR של מטופלים הנוטלים וורפרין ושמן קנאביס במהלך שינויים במינון הקנאביס.

מקור: 

Epilepsy Behav Case Rep. 2017 Oct 12;9:10-11. doi: 10.1016/j.ebcr.2017.10.001. eCollection 2018.
An interaction between warfarin and cannabidiol, a case report.
Grayson L1, Vines B1, Nichol K2, Szaflarski JP1; UAB CBD Program.

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  קנבידיול,  שמן קנאביס,  קומדין,  אינטראקציה בין תרופות,  אפילפסיה עמידה,  INR,  תיאור מקרה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו