מניעת הריון 25.02.2018

האם נטילת אנטיביוטיקה משפיעה על יעילות גלולות למניעת הריון?

מחקר זה בדק האם נטילת אנטיביוטיקה מסוגים שונים גורמת לתגובות בין-תרופתיות ומשפיעה על יעילות אמצעי מניעה הורמונליים

גלולות למניעת הריון. צילום: שאטרסטוק

רופאים ורוקחים רבים ממליצים לנשים המשתמשות באמצעי מניעה הורמונליים להשתמש באמצעי מניעה נוסף בזמן נטילת אנטיביוטיקה עקב חשש מתגובה בין-תרופתית ופגיעה ביעילות של אמצעי המניעה. תרופות המכילות ריפמיצין כמו ריפמפין מעלות פעילות אנזימיים כבדיים המעכלים הורמונים סטרואידלים, אך לשאר האנטיביוטיקות ככל הנראה אין השפעה כזו.

מחקר זה בדק האם נטילת אנטיביוטיקה מסוגים שונים גורמת לתגובות בין-תרופתיות ומשפיעה על יעילות אמצעי מניעה הורמונליים.

החוקרים ערכו סקר ספרות שכלל 29 מחקרים ובדק סיכויי הריון, ביוץ ופרמוקוקינטיקה של אמצעי מניעה הורמונלים בקרב נשים שנטלו אנטיביוטיקה ללא ריפמיצין.

נתונים סטטיסטיים: בקרב נשים שנטלו גלולות פומיות, גלולות ״היום שאחרי״ או  השתמשו בטבעת וגינלית משולבת לא נמצאה עלייה בשיעורי הריון או ביוץ בעת נטילת אנטיביוטיקות מכל הקבוצות הבאות : פניצילינים, צפלוספורינים, קווינולונים, טטרציקלינים, מקרולידים, טרימטופרים-סולפמטוקסזול, מטרונידזול, דפסון ואיזוניאזיד/סטרפטומיצין.

סיכום: מחקר זה לא מצא עדויות שנטילת אנטיביוטיקה ללא ריפמיצין משפיעה על יעילות אמצעי מניעה הורמונליים, אם כי חלק מהמחקרים קטנים או בעלי מתודיקה חלשה. ברוב המקרים נשים יכולות ליטול אנטיביוטיקה ללא חשש מירידה באפקטיביות אמצעי המניעה.

מקור:

Drug interactions between non-rifamycin antibiotics and hormonal contraception: a systematic review
Bosco, Adriana PhD; Lopez, Régis MD, PhD; Barateau, Lucie MD; Chenini, Simmons KB et al. Am J Obstet Gynecol. 2018 Jan;218(1):88-97

 ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  אמצעי מניעה,  גלולות למניעת הריון,  אנטיביוטיקה,  ריפמיצין,  ריפמפין,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו