חדשות 27.02.2018

הדור הבא בדיאגנוסטיקה למרפאות: חיישן אימונולוגי אלקטרוכימי בדיסק און-קי

הערכה החדשה, פרי פיתוח של מדענים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, תאפשר אבחון מהיר וכמותי שכיום נערך רק בבתי חולים או במעבדות מתמחות

BGN Technologies, חברת מסחור הטכנולוגיות של אוניברסיטת בן גוריון בנגב, הודיעה היום על שיתוף פעולה עם Biosensorix (ביוסנסוריקס), חברה סינגפורית בתחום האבחון הרפואי לצורך פיתוח הדור הבא של כלי אבחון כמותיים למרפאות.

הטכנולוגיה החדשה, אשר מבוססת על מחקר מאוניברסיטת בן גוריון, היא חיישן אימונולוגי אלקטרוכימי המאפשר אבחון כמותי של סממנים ביולוגיים ופתוגניים הקשורים למחלות השונות.

הערכה החדשה מסתמכת על העיקרון הבסיסי של זרימה רוחבית, המשמש ערכות אבחון כדוגמת הבדיקה הביתית להריון. ערכות קיימות שמשתמשות בעיקרון הזרימה הרוחבית סובלות מכמה חסרונות בולטים בעיקר מחוסר היכולת לקבל תוצאה כמותית וכן משיעור גבוה יחסית של תשובות חיוביות שגויות (False positives). הערכה החדשה משלבת חיישנים אלקטרוכימיים אשר מאפשרים אבחון כמותי ואמין של מולקולות שונות.

צורתה של הערכה העתידית תהיה דומה לדיסק-און-קי חכם. שיתוף הפעולה העסקי נוצר בעקבות מחקר משותף של חוקרים מהאוניברסיטה ומהאוניברסיטה הטכנולוגית נניאנג בסינגפור לצורך המשך פיתוח הטכנולוגיה, כחלק מתכנית CREATE של קרן המחקר הלאומית של סינגפור למחקר בין-תחומי.

פרופ' רוברט מרקס, מהמחלקה להנדסה ביוטכנולוגית ע"ש אברם וסטלה גולשטיין גורן, ציין "כיום קיימות ערכות בדיקה מהירות לשימוש הן בקליניקה והן בבית לצורך אבחון מגוון רחב של מצבים ומחלות, אך אף אחת מהן לא יכולה לאבחן את חומרת המצב או המחלה. כדי לקבוע את חומרת המחלה, החולים צריכים לעבור בדיקות דם בבית החולים או במעבדות מתמחות והתוצאות מתקבלות לאחר חצי יום או יום שלם, ולעתים אף מעבר לכך".

ד"ר לוקאס פאג'ס, מנכ"ל ביוסנסוריקס, אמר "בעלות של כחמישה דולר לערכה, הערכה הדיאגנוסטית החדשה שלנו מהווה פריצת דרך בתחום האבחון. הצוות הרפואי יוכל לקבל תוצאות מידיות ולהחליט על דרך הפעולה, במקום לשלוח את המטופלים למעבדה ולחכות לתוצאות".

האפליקציה הראשונה שפותחה על ידי ביוסנסוריקס נועדה לאבחן את קדחת הדנגה, מחלה אנדמית בדרום מזרח אסיה ובדרום אמריקה. רוב האנשים עם קדחת הדנגה יכולים לקבל טיפול בבית, אך הם נשארים בבית החולים עד לקבלת התוצאות", הסביר פרופ' מרקס. "הערכה שלנו מספקת לרופאים יכולת מיון אמתית: בעזרת הערכה החדשה, רופאים יוכלו לשחרר את החולים הביתה תוך חצי שעה ולחסוך זמן וכסף".

אפליקציה שנייה נמצאת כיום בפיתוח להערכת החומרה של אירוע מוחי וכן לצורך זיהוי מוקדם של שבץ משני, שקורה לעתים קרובות לאחר שהחולים משתחררים מבית החולים. האבחון כיום מסתמך על הערכה קלינית ועל דימות המוח, וניתן יהיה להאיץ אותו באופן משמעותי בעזרת הערכה החדשה. הערכה מזהה סממנים ביולוגיים ספציפיים שנמצאים בדם לאחר שבץ איסכמי (שנגרם על ידי קריש דם במוח).

ד"ר אורה הורוביץ, סמנכ"לית בכירה לפיתוח עסקי ב-BGN Technologies, הוסיפה: "הערכה החדשה יכולה לאבחן במהירות ובדיוק רבים יותר, גם כאשר יש תוצאות של MRI, ובוודאי יכולה להועיל במקרים בהם האבחנה אינה ברורה. במקרה של אירוע מוחי, כל דקה חשובה. אבחון כמותי ומהיר חיוני למתן טיפול מדויק ובמועד. זה יכול להציל יכולות מומחיות ואפילו חיים".

הערכה החדשה עשויה לעזור ולהבחין בין שבץ איסכמי לבין מצבים דומים, לקבוע את הסיבה לשבץ, את חומרתו ואת התוצאה (למשל התדרדרות נוירולוגית וסיבוכים דימומים), ולעזור לקבוע מה הטיפול הנכון.

נושאים קשורים:  אבחון,  סמנים ביולוגיים,  אפליקציית אבחון,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו