דמנציה 06.05.2018

תרופות אנטי כולינרגיות והסיכון לדמנציה – מחקר מקרה ביקורת

מחקר חדש מצא קשר בין סוגים מסוימים של תרופות אנטי כולונירגיות להיארעות דמנציה עתידית

תרופות (צילום: אילוסטרציה)
תרופות (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש בוצע במטרה להעריך את הקשר בין משך ועוצמת החשיפה לסוגים שונים של תרופות אנטי כולינרגיות וההיארעות העוקבת של דמנציה.

המחקר הינו מחקר מסוג מקרה ביקורת שבוצע במרפאות כלליות בבריטניה. נכללו במחקר 40,770 מטופלים בגילאים 65-99 שקיבלו אבחנה של דמנציה בין אפריל 2006 ויולי 2015, ו-283,933 נבדקי בקרה ללא דמנציה.

ההתערבות שנבדקה היתה מינון יומי של תרופות אנטי-כולינרגיות על ידי שימוש במדד Anticholinergic Cognitive Burden) ACB), בסך הכל ולפי סוגים, שנרשם 4-20 שנה לפני האבחנה של הדמנציה.

התוצא הראשוני שנבדק היה ה-Odds ratio להיארעות של דמנציה, מותאם לפי משתנים דמוגרפים ובריאותיים.

סך הכל 14,453 (35%) מנבדקי המקרה ו-86,403 (30%) מנבדקי הבקרה היו בעלי מרשם אחד לפחות של תרופות אנטי כולינרגיות עם ניקוד במדד ACB של 3 (פעילות אנטי כולינרגית ודאית) במהלך תקופת החשיפה.

ה-Odds ratio המותאמים לתרופה אנטיכולינרגית עם ניקוד ACB של 3 היה 1.11 (95%CI 1.08-1.14). דמנציה נמצאה קשורה עם ניקוד ACB ממוצע גבוה יותר. כאשר נבדק לפי סוגי תרופות, תרופות גסטרואינטסטינאליות עם ניקוד ACB של 3 לא נמצאו קשורות עם דמנציה. הסיכון לדמנציה גבר עם חשיפה גדולה יותר לנוגדי דיכאון, תרופות אורולוגיות ותרופות אנטי פרקינסון עם ניקוד ACB של 3. תוצאות אלו נצפו עבור חשיפה של 15-20 שנה לפני האבחנה.

לסיכום, נמצא קשר בין סוגים מסוימים של תרופות אנטי כולונירגיות להיארעות דמנציה עתידית. קשר זה יכול להיות מוסבר או על ידי השפעה של התרופות או על ידי שימוש בתרופות אלו לסימפטומים מוקדמים של דמנציה. יש צורך במחקרים נוספים על מנת לבחון השפעת סוגים שונים של תרופות אנטי כולינרגיות בהשוואה להשפעה אנטי כולינרגית פנימית או חשיפה אנטי כולינרגית מצטברת.

מקור:

Richardson Kathryn, Fox Chris, Maidment Ian, Steel Nicholas, Loke Yoon K, Arthur Antony et al. Anticholinergic drugs and risk of dementia: case-control study BMJ 2018; 361 :k1315

ערכה: ד"ר נועה יקירביץ אמיר

 

נושאים קשורים:  מחקרים,  דמנציה,  אנטי כולינרגי,  נוגדי דיכאון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו