יתר לחץ דם 27.05.2018

מדידה וטיפול בלחץ דם במסגרת הרפואה הראשונית

המחקר בדק כיצד ניתן לשפר ניהול לחצי דם מוגברים בקרב מטופלים באמצעות מכשירים אוטומטיים למדידת לחץ דם

למעט יתר-לחץ דם, נמצאו פערים סטטיסטיים מובהקים

מדידות מדויקות של לחץ דם (BP- blood pressure) הן כלי הכרחי באבחון ובטיפול של יתר לחץ דם. מכשירים אוטומטים למדידת לחץ דם במרפאה (AOBP – automated blood pressure) ומכשירים ביתיים למדידת לחץ דם (HBPM – home blood pressure measurement) עשויים לעזור בהערכה של המטופל, אך קיימים מספר מכשולים במסגרת הרפואה הראשונית.

החוקרים יצרו תכנית המבוססת על שימוש ב-AOBP/HBPM במרפאות של רפואה ראשונית בין 2015 ל-2016. מטופלים עם לחצי דם מוגברים אשר נקבעו על סמך מדידות BP לפי הקווים המנחים ו/או AOBP נכנסו לתכנית ה-HBPM.

מטופלים אשר מדדו בביתם לחצי דם ממוצעים של 135/85 מ"מ כספית ומעלה, התבקשו להעביר את תוצאות המדידות שלהם לצורך התאמה תרופתית. כמו כן, הצוות הרפואי והמטופלים התבקשו למלא שאלונים של שביעות רצון.

התוצאות הראשוניות מתוך מדידות ה-HBPM שנבדקו בקרב 183 מטופלים אשר הציגו לחצי דם מוגברים במרפאה חשפו כי קיימת תופעה של 'חלוק לבן' ב-35% מהמטופלים שלא מקבלים טיפול תרופתי וב-37% מהמטופלים שמקבלים טיפול תרופתי. בנוסף, נמצא שהשכיחות של התופעה היתה דומה גם כאשר לחץ הדם נבדק ע"י איש צוות וגם על ידי AOBP.

כמו כן, שימוש ב-HBPM שיפר את השליטה בלחץ הדם בקרב 49% מהמטופלים שסבלו מיתר לחץ דם במדידות בביתם. מרבית נותני השירות, הצוות הרפואי והמטופלים היו מרוצים מהתוכנית.

החוקרים מצאו כי הקשיים הטמונים בהטמעת התכנית כוללים תקופה זמנית של שימוש לא נכון ב-AOBP, מטופלים אשר לא מדווחים על התוצאות שנמדדו ב-HBPM ושימוש לא נכון ב-HBPM.

המסקנות שעולות מהמחקר מראות כי בשליש מהמטופלים קיימת תופעה של יתר לחץ דם המושפע מהביקור במרפאה ('חלוק לבן'). בנוסף, המחקר הראה שהתוכנית הקלה על הבקרה על לחץ הדם בבית והייתה מקובלת על הצוות הרפואי ועל המטופלים. כמו כן, החוקרים זיהו מספר מכשולים אשר עשויים לפגוע בתוכנית ויש לנסות לפתור אותם.

מקור: 

Doane, J. et al. (2018) Journal of the American Board of Family Medicine 31.

נושאים קשורים:  מחקרים,  לחץ דם,  יתר לחץ דם,  הטמעה,  שביעות רצון,  רפואה ראשונית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו