שבר אוסטיאופורוטי 27.05.2018

Vertebroplasty בהשוואה לפרוצדורת sham לטיפול בשבר דחיסה אוסטיאופורוטי

האם vertebroplasty דרך העור מסתיים בהקלה גדולה יותר בכאב בהשוואה לפרוצדורת sham בקרב מטופלים עם שבר דחיסה אוסטיאופורוטי חריף של גוף החוליה

עמוד השדרה (צילום: אילוסטרציה)
עמוד השדרה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש בוצע במטרה להעריך האם vertebroplasty דרך העור מסתיים בהקלה גדולה יותר בכאב בהשוואה לפרוצדורת sham בקרב מטופלים עם שבר דחיסה אוסיטאופורוטי חריף של גוף החוליה.

המחקר הינו מחקר קליני אקראי, כפול סמיות, מבוקר שהתקיים בארבעה בתי חולים קהילתיים בהולנד ב-2011-2015.

במחקר השתתפו 180 מטופלים שנזקקו לטיפול לשבר דחיסה חולייתי אוסטיאופורוטי חריף. המטופלים חולקו אקראית ל-91 מטופלים בקבוצת vertebroplasty ול-89 מטופלים בטיפול בפרוצדורת sham.

המשתתפים קיבלו lidocaine או bupivacaine במתן תת עורי מקומי בכל רגלית חוליה (pedicle). קבוצת ה-vertebroplasty עברה בנוסף מילוט (cementation), בעוד שקבוצת ה-sham עברה הדמייה של הפרוצדורה.

התוצא הראשוני שנמדד היה הפחתה ממוצעת בדרגת הכאב לפי סולם ויזואלי (VAS, visual analogue scale) כעבור יום, שבוע, חודש, שלושה חודשים, שישה חודשים ו12 חודשים. הטבה משמעותית בכאב הוגדרה כירידה של 1.5 נקודת בניקוד VAS מהבסיס. תוצאים משניים שנמדדו כללו ההבדל בין הקבוצות בשאלון איכות חיים עם אוסטיאופורוזיס וניקוד בשאלון נכות Roland-Morris במהלך מעקב של 12 חודשים.

ההפחתה הממוצעת בניקוד VAS היתה משמעותית סטטיסטית בקבוצת ה-vertebroplasty ובקבוצת ה-sham בכל נקודות המעקב לאחר הפרוצדורה בהשוואה לבסיס. ההבדל הממוצע בניקוד VAS בין הקבוצות היה 0.20 (95%CI -0.53 – 0.94) בבסיס, -0.43 (-1.17 – 0.31) ביום הראשון, -0.11 (-0.85 -0.63) בשבוע, 0.41 (-0.33 – 1.15) בחודש, 0.21 (-0.54 – 0.96) בשלושה חודשים, 0.39 (-0.37 – 1.15) בשישה חודשים ו0.45 (-0.37 -1.24) כעבור 12 חודשים.

הבדלים אלה בניקוד VAS בין הקבוצות לא היו משמעותיים סטטיסטיים במהלך תקופת המעקב של 12 חודשים. התוצאות בנוגע לתוצאים השניוניים לא היו משמעותיות סטטיסטית. השימוש במשככי כאבים (לא אופיואידים, אופיואידים חלשים, אופיואידים חזקים) פחת בצורה משמעותית בשתי הקבוצות בכל נקודות המעקב, ללא הבדל משמעותי בין הקבוצות. שתי תופעות לוואי אירעו בקבוצת ה-vertebroplasty – אי ספיקה נשימתית אחת, ותגובה ואזו-ואגלית אחת.

לסיכום, vertebroplasty דרך העור לא הסתיים בשיפור משמעותי יותר בכאב בהשוואה לפרוצדורת sham במהלך תקופת מעקב של 12 חודשים בקרב מטופלים עם שבר דחיסה חולייתי אוסיטאופורוטי חריף.

מקור:

Firanescu Cristina E, de Vries Jolanda, Lodder Paul, Venmans Alexander, Schoemaker Marinus C, Smeet Albert J et al. Vertebroplasty versus sham procedure for painful acute osteoporotic vertebral compression fractures (VERTOS IV): randomised sham controlled clinical trial BMJ 2018; 361 :k1551

ערכה: ד"ר נועה יקירביץ אמיר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אוסטיאופורוזיס,  שבר דחיסה,  vertebroplasty
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו