דום נשימה בשינה 30.05.2018

שימוש בקוצבי לב כבדיקת סקר לדום נשימה בשינה

עבודה פרוספקטיבית זו השוותה בין תוצאות פוליסומנוגרפיה לתוצאות קוצב לב מדור חדש לאבחון וקביעת החומרה של תסמונת דום נשימה בשינה

חולים עם קוצבי לב הינם בעלי המצאות גבוהה של תסמונת דום נשימה בשינה (SAS) שאינה מאובחנת. בקוצבי דור חדש קיימים אלגוריתמים המזהים אירועים נשימתיים בשינה. מטרת המחקר הייתה להעריך את הדיוק של קוצבים אלו לאבחנת SAS.

המחקר בוצע בתבנית פרוספקטיבית בהשתתפות חולים עם קוצבי דור חדש (מדגם Reply 200). כלל החולים עברו פוליסומנוגרפיה (PSG). בוצע רישום של מדד הפרעות נשימתיות על פי הפוליסומנוגרף (RDI-PSG) ועל פי הקוצב (RDI-PM). "הסכמה" בין שתי שיטות המדידה הוערכה על ידי מקדם קאפה, סטטיסטקית Bland-Altman ועקומות מפעיל (ROC).

60 חולים גיוסו לטובת המחקר אך RDI-PM עבור הפוליסומנוגרף הלילי לא הוערך בשישה מהם. PSG אבחן SAS ב-74% מהחולים (20% חולים קשים, 19% בינוניים, 35% קלים). מלבד נחירות, (63%) למרבית החולים לא היו תסמיני SAS.

החוקרים מצאו כי ישנו מתאם חזק בין RDI-PSG ל-RDI-PMי(r=0.522, p<0.001) אך מידת ההסכמה בין השיטות עבור אבחנת וחומרת SAS הייתה נמוכה (k=0.167). עקומת ROC זיהו RDI-PM של עשרה אירועים לשעה כסף המיטבי עבור אבחנת SAS (אזור מתחת לעקומה: 0.81, רגישות: 80%, סגוליות 79%, ערך מנבא חיובי: 91%, ערך מנבא שלילי 58%). הסף המיטבי עבור אבחנת SAS בינונית-קשה היה 13 אירועים לשעה (אזור מתחת לעקומה: 0.86, רגישות: 100%, סגוליות 70%, ערך מנבא חיובי: 68%, ערך מנבא שלילי 100%).

מסקנת החוקרים היא כי המצאות SAS בחולים עם קוצב הינה גבוהה (74%). רוב החולים הינם ללא תסמינים, דבר המעכב את האבחנה. חולים עם התוויה קלינית לקוצב יכולים להרוויח ממכשיר עם ניטור תסמונת דום נשימה בשינה.

מקור: 

Dias, M. et al. (2017) Sleep Medicine.  37, 27.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דום נשימה בשינה,  קוצב לב,  פוליסומנוגרף,  אפנאה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו