מעכבי PDE5 07.06.2018

האם מעכבי PDE מגבירים סיכון לגידולים?

בסקירת ספרות נבחנה הסוגיה האם הראיות חדשות המרמזות כי שימוש במעכבי PDE5 כרוך בסיכון מוגבר לגידולים הן נכונות

משכך כאבים (אילוסטרציה)
תרופות (אילוסטרציה)

מעכבי פוספודיאסטרז 5 (PDE5) הדגימו יעילות בטיפול בהפרעה בזקפה (erectile dysfunction).

למרות שבאופן היסטורי, תופעות הלוואי הכרוכות בטיפול זה הינן מועטות, ישנן ראיות חדשות המצביעות על כך כי מעכבי PDE5 עלולים להיות קשורים בסיכון מוגבר למלנומה או הישנות סרטן ערמונית לאחר כריתת ערמונית רדיקלית.

לצורך סיכום הספרות העוסקת בבטיחות של מעכבי PDE5 החוקרים ביצעו סקירת ספרות באמצעות PubMed בין 1990 ל-2016. בוצע שימוש במילות החיפוש: erectile dysfunction, phosphodiesterase type 5 inhibitors, sildenafil, vardenafil, tadalafil, avanafil, safety, side effects ו-adverse events.

התוצאים העיקריים שנבדקו היו תוצאים ויזואלים, קוליים, קרדיווסקולריים, כלייתיים, כבדיים, זקפתיים ואונקולוגיים הקשורים בצריכת PDE5 עבור ED. בנוסף לכך נבדקו אינטראקציות בין-תרופתיות, שימוש לרעה בתרופות, מינוני יתר וזיוף תרופות.

החוקרים מצאו כי מעכבי PDE5 הינם בטוחים עבור טיפול ב-ED. למרות שמחקרים עדכניים הדגימו סיכון מוגבר לנוירופתיה אופטית איסכמית שאינה עורקית בעת שימוש במעכבי PDE5, גודל סיכון זה הינו קטן.

האפשרות שמעכבי PDE5 גורמים לאובדן שמיעה נוירוסנסורי לא נבדקה דיה. מעכבי PDE5 מדגימים פרופיל בטיחות קרדיווסקולרי מספק במידה והם ניתנים על פי הנחיות קונצנזוס ה-Princeton III.

נדמה כי יש קשר בין מעכבי PDE5 ומלנומה אך היעדר סיבתיות מעלה ספק לגבי קשר סיבה ותוצאה בין שני משתנים אלו. מעכבי PDE5 לא מגבירים את הסיכון לחזרת מחלה ביוכימית לאחר כריתת סרטן ערמונית.

שימוש לרעה במעכבי PDE5 ושימוש בתרופות מזויפות מהווים סכנה עולמית לבריאות הציבור.

הראיות הקיימות כיום תומכות בצורה ברורה ביעילות, נסבלות ובטיחות של מעכבי PDE5 בטיפול ב-ED. ככל הנראה, מעכבי PDE5 גורמים לעלייה קטנה בסיכון לנוירופתיה אופטית איסכמית שאינה עורקית. ראיות לגבי שיעור מוגבר של מלנומה וסרטן ערמונית הינן חלשות ושנויות במחלוקת.

מקור:

Yafi, F.A. et al.  (2017) Sexual Medicine Reviews. Epub

נושאים קשורים:  מחקרים,  ורדנפיל,  PDE5i,  גידולים,  סיכון,  בטיחות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו